Jaarverslag 2022: Op weg naar veerkracht

01 juni 2023
Marie-France Rousseau

Naar jaarlijkse gewoonte, publiceert Sirris haar jaarverslag. Ontdek de kerncijfers van onze werking in 2022, maar vooral: lees met ons mee doorheen een twintigtal concrete case-studies van innovatieprojecten binnen Belgische bedrijven – organisaties zoals de uwe, die samen met Sirris innovatie hebben toegepast in hun omgeving. Laat ze dienen als inspiratie en leidraad voor uw onderneming om nieuwe technologieën te introduceren en implementeren.

Jaarverslag 2023: citaat  Jeroen Deleu

Innovatieparadox van 2022

Jeroen Deleu, Director Strategy & Corporate Development bij Sirris, merkt op: "Het jaarverslag 2022 illustreert de paradoxen en uitdagingen waarmee bedrijven in de huidige tijd worden geconfronteerd. Een opmerkelijk punt in 2022 was de stijging van het aantal octrooiaanvragen, ondanks de wereldwijde economische onzekerheid. Dit duidt op een groei in innovatie. We zien echter ook dat deze groei niet heeft geleid tot een evenredige toename van innovatieprojecten bij bedrijven. We begrijpen dat geopolitieke spanningen, de energiecrisis en de beurssituatie bedrijven voorzichtiger hebben gemaakt, waardoor ze aarzelen om risico's te nemen en te innoveren.

We bieden hen – net voor die redenen – waardevolle inzichten en praktische adviezen om succesvol te innoveren en innovatierisico's te verlagen. De case-studies in ons jaarverslag tonen aan hoe nieuwe technologieën op een effectieve en duurzame manier kunnen worden geïntegreerd in bedrijfsprocessen."

“The proof of the pudding is in the eating”

Innovatie in de praktijk, wat betekent dat nu concreet? Elke case in ons jaarverslag is een verhaal op zichzelf. Zo gooide Hygi Panel innovatie over een andere boeg, met als resultaat een geautomatiseerde lijn die volledig geïntegreerd werd in de bestaande productiehal. Kulapro zette in op een AR-based oplossing voor een vlottere navigatie op werven – waardoor nu de juiste deur op de juiste plek terecht komt. PowiDian testte zijn waterstofaangedreven generator onder extreme omstandigheden in onze klimaatkamer en VO tenslotte, ontwikkelde samen met ons een wetenschappelijk onderbouwd platform om co-creatieve teams optimaal samen te stellen.

Jaarverslag 2023: citaat Herman Derache

Eén voor één inspirerende cases die aantonen wat er mogelijk is wanneer innovatie een realiteit wordt. Benieuwd naar meer? Lees zeker de andere cases in het jaarverslag en ontdek een brede selectie aan nieuwe technologieën, toegepast in de praktijk.

Op weg naar veerkracht – met Sirris als trusted compagnon de route

Herman Derache, Managing Director van Sirris, benadrukt de rol van Sirris als betrouwbare partner voor bedrijven: "Bij Sirris is het onze kerntaak om bedrijven te ondersteunen bij de introductie en adoptie van technologische innovaties. Ons jaarverslag 2022 weerspiegelt deze toewijding en biedt een solide basis voor bedrijven die op zoek zijn naar praktische begeleiding en expertise om succesvol te innoveren."

In 2022 begeleidde Sirris 1.190 innovatietrajecten en 140 R&D-projecten voor 905 bedrijven – waarvan meer dan 75 procent kmo’s zijn. Sirris gaf 115 webinars, opleidingen en masterclasses aan 2.970 deelnemers, en publiceerde 790 inspiratie-artikels op www.sirris.be, toegewijd aan een twintigtal technologieën in vijf expertisedomeinen: productinnovatie, advanced manufacturing, innovatiemanagement, digitale transformatie en de groene transitie.

De experts van Sirris staan klaar – samen met ons uitgebreide netwerk aan partners – om Belgische technologiebedrijven te ondersteunen bij de adoptie van nieuwe technologieën en de bijhorende risico's te beheersen.

Onze praktische ondersteuning en klankbordfunctie zijn nu meer dan ooit noodzakelijk en zeer gewenst – dat horen we ook in de markt. Laat ons uw 'trusted compagnon' zijn in deze paradoxale tijden.

Lees het volledige jaarverslag 2022

Heb je een vraag?