
Oriënteren en beslissen in slimme productexploratie
Een product slim(mer) maken met digitale technologie opent vele mogelijkheden en tegelijk vele vragen: welke slimme oplossing wil ik realiseren? Welke technologieën en expertises heb ik daarvoor nodig? Wat verandert er aan mijn businessmodel en ontwikkeling? En hoe kan ik die hele zoektocht best aanpakken?
Sirris en Imec hebben de handen in elkaar geslagen met het collectief project 'Oriënteren en beslissen in slimme productexploratie' om bedrijven die fysieke producten bouwen te ondersteunen bij hun stappen naar een slim(mer) product.
Dit doen we door methodes en tools te ontwikkelen die bedrijven helpen bij hun slimme productexploratie om sneller tot een beter productconcept te komen.
Welke tools mag u verwachten?
- Concreet uitgewerkte scenario’s voor slimme producten die met succes door bedrijven werden toegepast. Deze scenario’s vormen een leidraad voor het bepalen van de productstrategie en beoogde slimme oplossing.
- Een gestructureerde exploratieaanpak om verschillende slimme productopties af te wegen op het vlak van waardecreatie, vereiste middelen en risico’s en dit vanuit technologisch en business-perspectief. Hierbij worden ook de vereiste expertise en partners in kaart gebracht.
- Een aanpak om risico’s te beheersen door met proofs-of-concept de technologische haalbaarheid en market fit aan te tonen.
Hoe kan u hiermee aan de slag?
- U kan deelnemen aan een event of workshop zodat u de tools kan leren kennen en toepassen.
- Als u het project vanop de eerste rij wil volgen en hierrond ervaring en kennis wil opdoen samen met andere bedrijven en de projectpartners, kan u deelnemen aan de begeleidingsgroep van het project..
- U wil zelf een exploratie of ontwikkeling van een slim product opstarten met externe begeleiding?
Voor welke bedrijven?
Het project richt zich tot bedrijven die slimme producten op de markt willen brengen en bedrijven die hen technologie, (deel-)oplossingen of diensten leveren. Deze productenbouwers kunnen gevestigde bedrijven, startups of scale-ups zijn.
|
Financiering
'Oriënteren en beslissen in slimme productexploratie' is een COOCK-project, gesteund door VLAIO.
Referentie
HBC.2019.2501