Een Code Cracker die Anziplast als gegoten zit

In het licht van innovatieproject ‘Stay Connected’ nodigt het West-Vlaamse spuitgietbedrijf Anziplast maandelijks 15 stakeholders en een externe gast uit voor een online R&D-talk. Sirris nam met plezier deel aan de pilootsessie en sloeg de brug met de Crisis Code Cracker.

Met zijn R&D-talks wil Anziplast voortaan meer beweging creëren op het vlak van innovatie. Tegelijk wil het inzetten op verbinding met leveranciers en kennispartners. Een topidee, waar we graag mee onze tanden in zetten. Drie van onze experts namen deel aan de eerste R&D-talk, die we voor de gelegenheid versmolten met het intakegesprek van de Crisis Code Cracker. Dirk Vanherck van Anziplast en Sirris-expert Bas Rottier delen hun ervaringen tijdens de eerste fase van het traject.

Een nieuwe visie op innovatie

Anziplast in een leverancier van klanteigen spuitgietproducten. Het bedrijf is actief in twee werelden: automotive en non-automotive. “Veel van onze klanten zijn grote toeleveranciers van autoconstructeurs”, vertelt salesmanager Dirk Vanherck, tevens projectleider van Stay Connected. “Aan hen leveren we kleine tot grote, vooral technische en functionele delen. Onze producten in non-automotive zijn dan weer heel divers.”

“Vroeger werden innovaties vooral gedreven door klanten. Zij kwamen met een product op de proppen, wij hielpen mee om het te verbeteren. Meer en meer kijken we ook zelf naar de markt, en geven we klanten advies over wat voor hen misschien interessant kan zijn. Dat is ook het verhaal achter de R&D-talks. Naast onze core business intact houden, willen we als bedrijf ook continu in beweging zijn, verbonden blijven.”

“Doel van het intakegesprek is vooral om verschillende pistes af te toetsen en bedrijven een kritisch klankbord aan te reiken.

Kortom: om ideeën te genereren, mensen te helpen hun visie aan te scherpen en beslissingen beter te onderbouwen.”

Bas Rottier - Sirris

Factory of the Future

“Anziplast wil graag een Factory of the Future worden”, schetst Dirk de context. “Dat traject bestaat uit zeven transformaties. Daaruit hebben we zelf tien projecten gedistilleerd. Denk aan digitalisering, logistiek, knowhow-management, duurzaamheid... Binnen die projecten zijn al heel veel ideeën besproken én in gang gezet. Één project is ‘Stay Connected’, waarvan onze maandelijkse R&D-talk één praktische invulling is. Onze R&D-talk met Sirris kwam daardoor op het ideale moment.”

“Het gesprek met Bas en zijn collega’s gaf ons de kans om ideeën af te toetsen, te verrijken met nieuwe invalshoeken en nieuwe relevante contacten te leggen. Op basis van de thema’s uit het gesprek ontvingen we van Bas een mooi rapport, met daarin 15 relevante thema’s die verder uitgediept kunnen worden in een topic scan. Meer dan de helft van die topics zijn gerelateerd aan de Factory of the Future.”

“De ADMA-scan bijvoorbeeld, sluit rechtstreeks aan bij hun interne projecten”, pikt Bas in. “Deze maturity test is gratis en biedt hen een ondersteunend kader voor de Factory of the Future, dat goed vergelijkbaar is met een generale repetitie.”

De Code Cracker als inspiratiebron

Crisis Code Cracker

 

 


“Samen met een ervaren, neutrale partner brainstormen in een vertrouwelijke sfeer? Dat kan voor elk bedrijf heel interessant zijn”, vindt Bas. “Het doel van het intakegesprek van de Code Cracker is vooral om verschillende pistes af te toetsen en bedrijven een kritisch klankbord aan te reiken. Kortom: om ideeën te genereren, mensen te helpen hun visie aan te scherpen en beslissingen beter te onderbouwen.”

“Sirris koppelt een enorme knowhow in verschillende domeinen aan een uitgebreid netwerk. Dat past natuurlijk perfect in ons ‘Stay Connected’-verhaal”.

Dirk Vanherck - Anziplast

“Tijdens het verkenningsgesprek proberen onze experts zich vooral te verplaatsen in de noden van onze klanten”, zegt Bas. “We willen voor hen een verlengstuk zijn. Net daarom is de Crisis Code Cracker een heel flexibel element. Zelf beschouwen we het als een modaliteit, die we heel snel kunnen enten op de concrete vraag of context van onze klanten. Geen enkel gesprek is daardoor hetzelfde.”

“Door het intakegesprek te integreren in de R&D-talks, vloeiden de Code Cracker en het interne project van Anziplast op een natuurlijke manier samen”, gaat Bas verder. “Omdat er veel relevante stakeholders werden betrokken, was er veel interactie en hebben we veel thema’s kunnen aanraken en uitwerken. Ook fijn is dat het project hoog op de agenda staat en voluit ondersteund wordt door het management.”

Lees ook: Van aspiratie naar innovatie: Anziplast lanceert eigen R&D-talks

Een unieke blend van experts

“Sirris koppelt knowhow in verschillende domeinen aan een heel uitgebreid netwerk”, zegt Dirk. “Ook intern, dat merk je aan de namen die al meteen naar boven kwamen tijdens het intakegesprek. Dat past natuurlijk perfect in ons Stay Connected-verhaal. Wanneer we onze puzzel samen met de Sirris-experts kunnen leggen, zal dat zeker bijdragen aan ons succes. Dat is ook hun bedoeling: ons succes is hun succes.”

Voor Bas is de grootste troef van Sirris de unieke blend van experts met een industriële en academische achtergrond. “Afhankelijk van de noden, kunnen we uit vaatje A of B tappen. Bovendien weten we hoe kmo’s denken en opereren, wat hun mindset is. En we weten ook dat ze niet de middelen hebben om lange, dure R&D-projecten te ondernemen. Die pragmatiek passen we toe in alles wat we doen.”

Over de Crisis Code Cracker

De Crisis Code Cracker is een initiatief van Sirris, een actieplan in 3 stappen, op maat van elke onderneming in de technologische industrie. Doel van het traject is om de veerkracht van uw bedrijf te verhogen, gesteund door concreet en oplossingsgericht advies. De Crisis Code Cracker is er voor alle bedrijven in de technologische industrie. Aan bedrijven uit West-Vlaanderen kunnen we het traject gratis aanbieden, dankzij de steun van POM West-Vlaanderen en hun relanceplan.

Meer info over de Crisis Code Cracker kan u vinden op www.sirris.be/nl/crisis-code-cracker. Heeft u interesse, vul dan het online contactformulier in.

Ondernemingen in West-Vlaanderen nemen gratis deel aan het Crisis Code Cracker-traject dankzij het relanceplan van POM West-Vlaanderen. De huidige realiteit onderstreept het belang van toenemende digitalisatie en automatisatie van bedrijfsactiviteiten en de nood aan digitale skills bij werknemers. Daarom werkte de provincie samen met partners een aanbod uit, gericht op de digitale en duurzame transformatie van de industriële kmo’s en zijn medewerkers. Met een totaalpakket aan scans, audits, implementatietrajecten, workshops, inspirerende webinars en investeringen in digitale technologieën verhogen ze de veerkracht van West-Vlaamse bedrijven. #samenondernemen, #meerwestvlaanderen.

Lees meer over de Code Cracker