Van aspiratie naar innovatie: Anziplast lanceert eigen R&D-talks

Om zijn ambities voor een Factory of the Future kracht bij te zetten, organiseert spuitgietbedrijf Anziplast sinds kort elke maand een online R&D-talk. Onder het motto Stay Connected wisselen 15 medewerkers en een externe gast telkens nieuwe oplossingen, kennis en ideeën uit. Sirris schoof al tijdens de eerste sessie mee aan tafel en integreerde de R&D-talk naadloos met het intakegesprek van de Crisis Code Cracker. Dit inspirerende verhaal over innovatie vanuit de basis willen we u niet onthouden!

Over Anziplast

Anziplast in Izegem is een leverancier van klanteigen spuitgietproducten. Het bedrijf produceert technische onderdelen voor de automobielsector, maar ook kunststofproducten voor specifieke of alledaagse toepassingen. 


“Wat ik zo fascinerend vind aan kunststoffen? De enorme veelzijdigheid”, vertelt Dirk Vanherck, sales- en projectmanager bij Anziplast en de bezieler van de R&D-talks. “De combinatie tussen ontwerp en materiaal leidt altijd tot een product met unieke eigenschappen. Maar ook het mysterieuze intrigeert: eenzelfde ontwerp gemaakt in een ander materiaal, of op een andere temperatuur, kan ofwel falen ofwel slagen.” Met meer dan 25 jaar praktijkervaring op de teller, geloven we Dirk op zijn woord.

Vertel: waarom dit nieuwe concept?

“De 7 transformaties van de Factory of the Future hebben wij vertaald naar 10 projecten. Één project heet ‘stay connected’, waarvan de R&D-talk één praktische uitvoering is. Met onze R&D-talks willen we beweging creëren op het vlak van innovatie en tegelijk ‘connected’ blijven. Elke maand stoken we daarom een nieuw vuurtje. Dan kijken we of iemand de vlam kan meenemen naar zijn of haar afdeling, of naar de hele organisatie. Aan mensen die een nieuw idee hebben of met een vraag zitten, geven we daarmee ook het signaal dat ze ergens terecht kunnen. Op die manier willen we een cultuur creëren waarin verbondenheid en kennisdeling centraal staan.”

Hoe gaat het concreet in zijn werk?

“Elke laatste donderdag van de maand verzamelen we met 15 collega’s uit onze R&D-afdeling, procesingenieurs, de technische dienst, kwaliteitsdienst, ... Momenteel gebeurt dat natuurlijk online via Teams. Ook nodigen we telkens een externe partner uit, waarmee we dan kennis en oplossingen delen. Onze gast kan een R&D-centrum zijn, maar ook een leverancier van materialen of machines. Die geven we de kans om uit te leggen wat zijn of haar organisatie voor ons kan betekenen. Op die manier doen we telkens nieuwe inzichten op. Het was een goed idee om Sirris te laten deelnemen aan de eerste sessie.”

Waarom vindt u dat?

“Het intakegesprek van de Crisis Code Cracker sloot perfect aan bij ons R&D-talk-initiatief. Bovendien ontpopten de Sirris-experts zich meteen tot een luisterend oor. Hun uitgangspunt: vertel ons wat er leeft en wij denken na over hoe we kunnen helpen. Dat is een heel andere benadering dan: ‘Kijk, wij doen dit en we hebben deze projecten lopen’. Ook het eerste contact met Bas verliep vlot en naturel. Tijdens het gesprek heeft ook hij vooral vragen gesteld en goed geluisterd naar de input van de deelnemers.”

Welke thema’s kwamen zoal aan bod?

“Het gros van de thema’s draaide rond onze grootste uitdaging: de transformatie naar een Factory of the Future. Denk aan digitalisering, productielogistiek, duurzaamheid of knowhow-management. Topics die goed aansloten bij onze tien lopende innovatieprojecten. Ook dachten we na over enkele technische uitdagingen, of de ontwikkeling van een nieuwe antikleefcoating voor onze matrijzen. Het was verrassend om te zien wat er uiteindelijk allemaal naar boven is gekomen.”

Wat is nu de volgende stap?

“De ideeën en aanknopingspunten die in de R&D-talk aan bod zijn gekomen, werden door Sirris gebundeld in hun adviesrapport, geënt op de Code Cracker. Daarin komen liefst 15 relevante topics aan bod. Allemaal onderwerpen die voor ons bedrijf interessant kunnen zijn, aansluiten bij onze uitdagingen en door Sirris later nog verder uitgediept kunnen worden in een topic scan. Achteraf volgde nog een debriefing, waarin werd teruggekoppeld naar een aantal vragen en extra informatie werd nagestuurd.”

Zou u de Crisis Code Cracker aanbevelen aan andere ondernemers?

“Zeker en vast. Uit het intakegesprek en het rapport komen gegarandeerd zaken naar voor waar je zelf nog niet had aan gedacht, of die verder gaan dan wat je vooraf in gedachten had. Je kan als bedrijf wel een helder plan voor ogen hebben, maar misschien is er ook een andere manier. Sirris, met al haar kennis en kennissen, nam in onze ontdekkingstocht de rol van moderator op. En dat doen ze op een sublieme manier. Sirris triggert ook zaken waar we zelf niet meteen aan dachten, wat erg inspirerend werkt. Zo zagen we al meteen een vruchtbare wisselwerking ontstaan. Als West-Vlaams bedrijf waren voor ons bovendien geen kosten of administratie aan de samenwerking vebonden, dankzij de tussenkomst van POM West-Vlaanderen.

Crisis Code Cracker


 Lees meer over de Crisis Code Cracker



Ondernemingen in West-Vlaanderen nemen gratis deel aan het Crisis Code Cracker-traject dankzij het relanceplan van POM West-Vlaanderen. De huidige realiteit onderstreept het belang van toenemende digitalisatie en automatisatie van bedrijfsactiviteiten en de nood aan digitale skills bij werknemers. Daarom werkte de provincie samen met partners een aanbod uit, gericht op de digitale en duurzame transformatie van de industriële kmo’s en zijn medewerkers. Met een totaalpakket aan scans, audits, implementatietrajecten, workshops, inspirerende webinars en investeringen in digitale technologieën verhogen ze de veerkracht van West-Vlaamse bedrijven. #samenondernemen, #meerwestvlaanderen.