Sirris publiceert jaarverslag 2022: Navigeren door paradoxen, stimuleren en concreet maken van innovatie

01 juni 2023
Marie-France Rousseau

[Brussel, 1 juni 2023] – Sirris, het collectief innovatiecentrum voor de technologische industrie, kondigt de publicatie aan van haar jaarverslag 2022. Het verslag belicht de paradoxen die het afgelopen jaar hebben gevormd, net zoals de inzet van Sirris om bedrijven te ondersteunen bij de adoptie van nieuwe technologieën en de bijhorende risico’s te beheersen.

“Het jaar 2022 bracht een reeks paradoxen met zich mee” stelt Herman Derache, Managing Director van Sirris. “Ondanks de wereldwijde economische onzekerheid was het een opmerkelijk jaar voor innovatie, zoals blijkt uit het recordaantal octrooiaanvragen dat het Europees Octrooibureau (EOB) ontving. Vijf van de tien grootste Belgische aanvragers kwamen uit universiteiten en onderzoeksinstellingen, maar deze groei in octrooiaanvragen vertaalde zich niet evenredig naar een toename in innovatieprojecten bij bedrijven. Integendeel zelfs, daar observeerden we een daling van 10 procent van grote en meer risicovolle innovatietrajecten”.

“Maar juist in deze paradoxale tijden neemt Sirris haar rol als collectief innovatiecentrum ten volle op zich, door bedrijven concreet te helpen bij het introduceren en adopteren van technologische innovaties en de bijhorende risico’s te beheersen” vult Herman aan. “Directe feedback van onze bedrijven leerde ons in 2022 dat onze praktische en neutrale ondersteuning en klankbordfunctie noodzakelijk – en zeer gewenst - zijn in deze woelige tijden. Daarbij geven ze ook aan dat we ons best wat scherper mogen opstellen in het gefragmenteerde onderzoeks- en innovatielandschap, zodat onze bedrijven hun 'trusted compagnon' terugvinden en herkennen”.

Jeroen Deleu, Director Strategy en Corporate Development bevestigt dat bedrijven in de technologische industrie een neutrale partner zoeken in woelige tijden: “De inhoudelijke focus van Sirris blijft gericht op de zogenaamde ‘Twin transitions’: de digitale en groene transformaties, twee thema’s die ingrijpende gevolgen hebben voor onze bedrijven, hun waardeketen en de bijbehorende ecosystemen. Met het Green Deal-plan voor de industrie hebben ook overheden officieel deze koers ingezet. Gezien de breedte van de impact is het van essentieel belang dat we als Sirris bedrijven relevante industriële en thematische context bieden, zodat zij weloverwogen keuzes kunnen maken”.

In het jaarverslag publiceert Sirris aanvullend een twintigtal voorbeelden van concrete en praktische innovatieprojecten in de technologische industrie – van kleine kmo’s tot grotere industriële spelers. Technologische innovaties op gebied van kunstmatige intelligentie, augmented reality, materialen, … komen allemaal aan bod als versnellers van innovatie binnen deze bedrijven.

“2023 heeft zich positief aangekondigd” concluderen Derache en Deleu: “De inhoudelijke focus van Sirris wordt verder verdiept en zien we nu al vertaald in een groeiend aantal concrete industriële innovatietrajecten, vóór, door en met onze bedrijven en partners. Het is duidelijk dat onze bedrijven klaar zijn voor de volgende innovatiestap. En als Sirris staan wij klaar om hen te helpen, met praktische ondersteuning, scherpe expertise, state-of-the-art infrastructuur en frisse vernieuwende ideeën”.

Download het Sirris Jaarverslag 2022

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marie-France Rousseau, Marketing & Communication Manager Sirris
Marie-France.Rousseau@sirris.be

Over Sirris:

Sirris is het collectieve innovatiecentrum van en voor de Belgische technologie-industrie. Sirris helpt bedrijven bij het invoeren en implementeren van technologische innovaties, om hun concurrentievermogen te versterken. Met haar expertise, infrastructuur en brede netwerk ondersteunt Sirris ondernemingen op hun weg naar een succesvolle toekomst. De organisatie telt 150 multidisciplinaire experts, acht industriële labo’s met hightech infrastructuur en beschikt over het meest uitgebreide partnernetwerk binnen België voor innovatie in de industrie.

In 2022 begeleide Sirris 1.190 innovatietrajecten en 140 R&D-projecten voor 905 bedrijven – waarvan meer dan 75% kmo’s zijn. Sirris gaf 115 webinars, opleidingen en masterclasses aan 2.970 deelnemers, en publiceerde 790 inspiratie-artikels op www.sirris.be, toegewijd aan een twintigtal technologieën in vijf expertisedomeinen: productinnovatie, advanced manufacturing, innovatiemanagement, digitale transformatie en de groene transitie.

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be