Paumelles Liégeoises optimaliseert en visualiseert workflow met QRM

29 november 2023
Case
Véronique Dossogne

Paumelles Liégeoises draagt punctuele leveringstijden en klantentevredenheid hoog in het vaandel, maar dit dreigde door het stijgende productievolume in het gedrang te komen, voornamelijk op kantoor. Het koos ervoor van start te gaan met digitale technologieën om haar QRM-traject en logistiek te ondersteunen.

Al meer dan 60 jaar produceert Paumelles Liégeoises een brede waaier aan metalen, aan te lassen scharnieren, vaak in beperkte series, voor uiteenlopende toepassingen en sectoren. De kmo is gespecialiseerd in standaard en op maat gemaakte producten, in kleine hoeveelheden geproduceerd. De sterkte van het bedrijf ligt in de kwaliteit van zijn producten en het respecteren van de beloofde leveringstermijnen (93 procent tijdig geleverd).

In 2021 zag Paumelles Liégeoises zijn productievolume groeien, wat resulteerde in veel (her)planning van het werk en verandering in prioriteiten om het hoge serviceniveau te kunnen handhaven. Dit zorgde voor heel wat stress, in het bijzonder in de voorbereidende stappen op kantoor, zodat er geen tijd meer was om over lange-termijnacties na te denken. Er was nood aan vrije capaciteit op het kantoor en een hogere efficiëntie werd een strategische prioriteit, wat moest helpen de korte doorlooptijden van 1 dag tot 1 week en de klantentevredenheid ook op lange termijn te behouden.

Dankzij eerdere ingrepen had de onderneming bereikt wat het wilde bereiken, maar er werden op de werkvloer te veel verplaatsingen gemaakt en men had te kampen met een te grote papierberg.

Missing link: geschikte IT

De kmo maakte al gebruik van de QRM-methodiek in haar productie, maar wilde nu een stap verder gaan en koos ervoor van start te gaan met digitale technologieën om haar QRM-traject en logistiek te ondersteunen. Het schakelde de hulp van Sirris in het kader van het QRM 4.0-project in, om haar administratieve processen te herbekijken.

Om een beeld te krijgen van de gang van zaken werd elk onderdeel van de verwerking van een order bekeken: de doorlooptijd van een klantenorder, waarbij de workflow op kantoor in kaart werd gebracht, de productiedoorlooptijd van componenten en de doorlooptijd in assemblage.

Uit de analyse bleek dat heel wat capaciteit verloren ging door het gebruik van een onaangepast ERP-systeem dat geen real-time inzicht gaf in wat gaande was in productie. Op de productievloer bleek er een gebrek aan structuur in de assemblagezone en bleek het problematisch voor de operatoren om onmiddellijk te zien welke jobs de hoogste prioriteit hebben.

Daarop voerde de onderneming enkele verandering door op de werkvloer met de nadruk op visuele communicatie en werd er geïnvesteerd in een nieuw ERP-systeem.

Elke schakel van de keten verbonden

Dankzij QRM 4.0 kreeg het bedrijf de nodige ondersteuning om een beter overzicht te realiseren: medewerkers krijgen nu de juiste informatie op de juiste plaats en op het juiste ogenblik. Vandaag kan men, van zodra een vraag voor een offerte binnenkomt, niet alleen anticiperen of de vraag valabel is, maar tegelijk ook op wat de noden van de klant zijn, zodat men de machines kan starten van zodra de bestelling binnenkomt. Op deze manier loopt men voor, in het proces en op de vraag van de klant.

Paumelles Liégeoises wist haar flexibiliteit te verbeteren op alle niveaus, waardoor iedere medewerker onmiddellijk toegang heeft tot alle nodige info en zich zo een goed beeld van het geheel kan vormen. Zo kan iedereen, ook op het kantoor, op de hoogte zijn van wat er op de productievloer gebeurt, en dit in real time.

Deze case is een van twintig inspirerende voorbeelden van hoe technologische innovatie in de industrie in de praktijk kan worden gebracht, die opgenomen zijn in ons jaarverslag 2022. Benieuwd naar meer? Lees dan zeker de andere cases in het jaarverslag, laat u inspireren en ontdek wat technologische innovatie voor u kan betekenen!

Lees het volledige jaarverslag

Beeld:  © Paumelles Liégeoises

Meer informatie over onze expertise

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be