Mannelijk hand scrolt over tablet met  hologram van aan smart products gerelateerde pictogrammen

Hogere beschikbaarheid en lagere onderhoudskosten door slim onderhoud van uw product

Artikel
Pieter Beyl

Een product voorzien van slim onderhoud (smart maintenance) is een van de veelvoorkomende slimme productscenario's die productbedrijven wensen na te streven met digitale technologie. In deze blog leert u meer over de belangrijkste drijfveren en voordelen van de toevoeging van slim onderhoud aan uw producten, met verschillende productvoorbeelden van lokale bedrijven.

Sirris heeft meer dan 150 slimme producten geanalyseerd en daaruit een selectie van 17 verschillende slimme-productscenario's gemaakt. Deze scenario's verschillen onderling op het gebied van hun ‘slimme’ mogelijkheden, bedrijfsstrategie, klantwaarde, bedrijfswaarde en sleuteltechnologieën. In deze blogreeks gidsen we u doorheen de 5 meest gebruikelijke slimme-productscenario's.

 

Ondersteunende processen rond het product faciliteren

Het product kan helpen bij de levering, ingebruikname of het onderhoud van het product zelf of het systeem waar het deel van uitmaakt, dankzij de geautomatiseerde verwerking en uitwisseling van data van het product. De belangrijkste technologieën zijn veilige en betrouwbare connectiviteit, lokale besluitvorming in het product, sensortechnologie voor conditiebewaking van het product en gebruik van de cloud voor gecentraliseerd beheer.

Enkele inspirerende voorbeelden:

  • ABN Clean Room Technology maakt gebruik van een slimme onderhouds- en servicebenadering die de werking gedurende de levenscyclus optimaliseert en de levensduur van de cleanroom verlengt. Via een cloudgebaseerd platform kunnen cleanrooms 24/7 worden gemonitord, vanaf elke locatie.... Meer over deze case
  • Het 'roller-as-a-service' aanbod van Hannecard omvat 'countroll’, de oplossing voor monitoring en beheer van industriële rollen. Ze stelt klanten in staat het gebruik van hun rollen te optimaliseren, te anticiperen op onderhoudsinterventies en hogere rolprestaties te bereiken. Meer over deze case
  • De waterbeheeroplossing van Shayp maakt het mogelijk om het verbruik te monitoren, lekken op te sporen en onderhoudsinterventies op afstand op te volgen dankzij aangesloten dataloggers en cloudgebaseerde beheersoftware. Meer over deze case
  • De cloudgebaseerde oplossing van Pattyn centraliseert en bewaart  machinegegevens voor zijn klanten in de voedselverpakkingsindustrie. Dankzij de toegang tot historische machinegegevens en de mogelijkheid om technische ondersteuning op afstand te leveren, kan Pattyn sneller problemen oplossen. Meer over deze case 
  • De geconnecteerde pelletkachel van Stûv verwittigt de gebruiker van de verschillende meldingen in verband met de werking van de kachel en kan gegevens delen met de verdeler en Stûv, zodat ondersteuning op afstand kan worden geboden. Meer over deze case
  • De Will-Fill is een uitbreidingsapparaat met een ingebouwde besturingseenheid die de snijvloeistof van metaalbewerkingsmachines automatisch aanpast en vanop afstand controleert. Meer over deze case

Hogere productbeschikbaarheid met minder inspanning

Aangezien de uitrol, configuratie, het onderhoud of de reparatie van een product beter, sneller en efficiënter gebeuren op basis van operationele gegevens van het geconnecteerde product, is het belangrijkste economische waarde-element voor de klant het rendement van een hogere productbeschikbaarheid en lagere onderhoudskosten. De ondersteunende processen rond het product worden versneld, efficiënter en van een hogere kwaliteit. Ze zorgen voor betere prestaties van het product, vereenvoudigen de werking bij de klant en verminderen de inspanning van de klant om het product operationeel te houden.

Terugkerende inkomsten en lagere onderhoudskosten met totaaloplossingen voor klanten

Slim onderhoud is gericht op een breder aanbod en een betere totaaloplossing voor de klant, die verder gaat dan de functionaliteit van het product, waardoor de productbouwer kan evolueren van pure levering van het product naar productgerelateerde diensten die bestaande diensten rondom het product vervangen of aanvullen. Dit draagt bij aan hogere inkomsten, lagere servicekosten, een meer gestroomlijnde dienst na verkoop, een nauwer contact met de klant en meer directe inzichten in productgebruik en klantbehoeften.

Meer weten over slimme producten? Duik in onze online smart product inspirator voor meer scenario’s en productvoorbeelden of neem rechtstreeks contact op met onze expert Pieter Beyl!

Meer informatie over onze expertise

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be