'Digital servitisation' - meerwaardecreatie door dienstverlening vanuit data

Steeds meer fabrikanten creëren verbonden,' slimme' producten die waardevolle gebruiksgegevens zelf genereren. Deze gegevens zijn nuttig om nieuwe, digitale diensten te creëren die bedrijven helpen bij het ontwikkelen van langetermijnrelaties met klanten. Dit proces, waarbij digitale diensten verbonden zijn met fysieke producten, noemt men 'digital servitisation'. Bij Sirris hebben we zowel de knowhow als de faciliteiten om u op weg te helpen naar digitale waardecreatie op lange termijn.

De wereld van alleen de productie en het beheer van goederen verandert in een wereld van digitale dienstverlening gekoppeld aan goederen. Fabrikanten van vliegtuigmotoren zoals bijvoorbeeld Rolls-Royce Aerospace verkopen niet de motoren op zich, maar het vermogen dat ze leveren. En Xerox, een bedrijf dat ooit print- en kopieerapparaten verkocht, biedt nu diensten aan voor documentbeheer. Klanten kopen niet meer de producten zelf, maar betalen een vaste, terugkerende vergoeding om te genieten van de waarde die ze creëren.

Hoe Sirris kan helpen

Onze multidisciplinaire aanpak maakt Sirris tot de perfecte gids op uw weg naar 'digital servitisation'. Onze specialisten kunnen u helpen om de verschillende vereiste eigenschappen en vaardigheden onder de knie te krijgen.

  • Onze experts van het Smart Connected Innovation Lab kunnen u helpen bij de integratie van connectiviteit in uw product.
  • Ons data-innovatieteam kan u helpen met de infrastructuur, verzameling en real-time analyse van gegevens om te begrijpen hoe men op het terrein met uw product omgaat, hoe u dit zo kunt houden en meerwaarde toevoegen in de loop van de levenscyclus
  • Ons softwareteam kan u helpen voor alle aspecten van specifieke software-ontwerpen
  • Re-engineering van business- en implementatiemodellen: te beginnen met 'digital servitisation' is dit meer dan een technologische keuze, het impliceert tevens een strategische verschuiving binnen en voor het bedrijf. Andere bedrijfsmodellen komen voor implementatie aan bod om nieuwe bronnen van inkomsten te genereren. Ook het Business of the Future-team kan u hierbij helpen. 

Experimenteren in onze Proeftuin

Voor veel bedrijven vereist het realiseren van digitale servitisatie de inzet van een nieuw soort technische vaardigheden en technologieën. Zo kan het noodzakelijk zijn het product uit te rusten met sensoren; dient men een veilige cloud-infrastructuur op te zetten of data analytics toe te passen. Daarnaast is ook de introductie van een nieuw businessmodel vaak een noodzaak.

Een beschikbare proof of concept dicht bij de bedrijfscontext is een belangrijke mijlpaal om dit proces naar een hogere versnelling te tillen.

Heel wat bedrijven hebben echter niet alle nodige technologische kennis in huis om een dergelijke proof of concept te realiseren. Dit, gecombineerd met de mogelijke introductie van nieuwe businessmodellen, vertraagt de transitie naar modellen van digitale servitisatie.

Sirris biedt hiervoor een oplossing! We introduceren de 'Proeftuin Digitale Servitisatie', een van de zeven proeftuinen opgericht door en met de steun van VLAIO. Deze proeftuin wil op de bestaande noden inspelen door een omgeving aan te bieden waar u kunt experimenteren om uw digitale servitisatie proof of concepts te realiseren. We voorzien volgende activiteiten:

  • Het creëren en verspreiden van inspirerend materiaal. 
  • De ontwikkeling of selectie en ter beschikking stellen van een aantal technologische bouwblokken die u toelaten proof of concepts te ontwikkelen.
  • Hands-on sessies 
  

Ziet u het bos niet meer door de bomen als het over digitale mogelijkheden gaat? De ‘Digital Journey Tracker’ helpt u op de goede weg!

Referenties