Overslaan en naar de inhoud gaan

VCST schakelt zijn prototypes een versnelling hoger

VCST in Sint-Truiden, producent van tandwielen en remsystemen voor personenwagens, krijgt steeds vaker vraag naar prototypes van tandwielsets. Maar om aan die vraag te kunnen voldoen, moet sneller geproduceerd kunnen worden. Dankzij de precisiefreesmachine van Sirris kan VCST zijn klanten sneller dan ooit tevoren prototypes leveren.

Het gaat er steeds harder en sneller aan toe in de automobielbusiness. Fabrikanten als VW, Audi en Ford worden almaar veeleisender naar hun toeleveranciers. VCST produceert remsystemen en ‘engine timing gears’ voor OEM’s in de auto-industrie en kreeg de vraag om snel prototypes voor tandwielsets te produceren. Peter ten Haaf, principal engineer Advanced Manufacturing bij Sirris, vertelt op welke manier Sirris hierbij zijn expertise kon leveren: “Vroeger deed VCST twaalf weken over de productie van een prototype. Wij hebben onze precisiefreesmachine in de strijd geworpen om die productietijd aanzienlijk te verkorten.” In zijn afdeling ‘World Class Manufacturing’ kan de freesmachine van Sirris in amper 24 uur tijd prototype tandwielen frezen. En dat met een precisie tot op 5 µm nauwkeurig.

Flexibel

De geavanceerde productiemethode geeft VCST een ongelooflijk tijdvoordeel: de tandwielen worden nu maar liefst 84 maal sneller geproduceerd dan vroeger het geval was. Ten Haaf: “Ook de flexibiliteit is een troef. VCST kan zijn klanten nu verschillende prototypes tegelijk voorstellen. Variabelen daarbij kunnen de afmeting of het aantal tanden zijn.” De samenwerking met Sirris doet VCST dus in één klap een stevige versnelling hoger schakelen. Om de productie nòg sneller te doen verlopen, wil VCST verder een beroep doen op de expertise van Sirris.

VCST schakelt zijn prototypes een versnelling hoger | Sirris

Fout

Er is onverwacht een fout opgetreden. Probeer het later nog eens.