Overslaan en naar de inhoud gaan

Sonaca en Sirris testen additive manufacturing voor vliegtuigbouw

Sirris werkt mee aan het Fasama-project van Sonaca, dat financieel wordt gesteund door het Waals Gewest in het kader van het Marshallplan 4.0. Het doel is om na te gaan of additive manufacturing-technieken het mogelijk maken om metalen onderdelen te produceren die geoptimaliseerd zijn op het vlak van gewicht en functionaliteit en gekwalificeerd kunnen worden voor vliegtuigbouw. Eind 2015 hebben de partners de geschikte technologie gekozen en hebben ze verschillende proefstukken geproduceerd, met name voor het systeem waarmee ijsafzetting op vliegtuigvleugels wordt bestreden.
  • Kan additive manufacturing worden ingezet om geoptimaliseerde onderdelen voor de vliegtuigbouw te produceren?
  • In 2015 heeft Sonaca, met de hulp van Sirris en andere partners, verschillende geoptimaliseerde stukken vervaardigd d.m.v. additive manufacturing.
  • In het vervolg van het project, dat over drie jaar zal lopen, zullen die onderdelen worden gekwalificeerd voor de vliegtuigbouw.
     

De Belgische Sonaca-groep ontwikkelt, fabriceert en assembleert geavanceerde structuren voor civiele en militaire vliegtuigbouw en voor de ruimtevaart. De onderneming wordt in de eerste plaats erkend voor haar expertise inzake mobiele oppervlakken , waarvoor ze meer dan 50% van de markt in handen heeft. De groep telt wereldwijd meer dan 2.500 werknemers.

“Additive manufacturing heeft lang geleden al laten zien dat met die techniek onderdelen van hoge kwaliteit kunnen worden geproduceerd. Maar erin slagen om op een rendabele manier onderdelen voor de lucht- en ruimtevaart te produceren, is nog een stap verder, en een heel ambitieuze stap bovendien!”

Intelligenter produceren

Om zijn onderdelen en structuren voor vliegtuigen en satellieten te produceren past Sonaca traditionele methodes toe, waarvan de beperkingen echter zichtbaar zijn. De gebruikte titaniumlegering is moeilijk te bewerken. De assemblage van de verschillende componenten vergt tijd en maakt structuren zwaar. Daarom heeft Sonaca zich omringd met verschillende partners, waaronder Sirris, om na te gaan of additive manufacturing-technologieën kunnen worden ingezet om complexe onderdelen gemakkelijker te produceren en om ze te kunnen optimaliseren.

Topologische optimalisatie

De eerste vaststellingen zijn veelbelovend. Zo werd eind 2015 een eerste metalen onderdeel met complexe geometrie geproduceerd. Het gaat om een buisstructuur in T-vorm die deel uitmaakt van het systeem waarmee ijsvorming op de vleugels van vliegtuigen wordt bestreden. De geometrie van het onderdeel zal worden geoptimaliseerd met de hulp van twee andere partners, Samtech en GD Tech. De eerste versie van het onderdeel werd geproduceerd op de installaties van Sirris met de additive manufacturing-technologie ‘Electron Beam Melting’.

Kwalificatie voor lucht- en ruimtevaart

Het project zal nog drie jaar lopen en zal worden uitgebreid tot andere soorten onderdelen, die meteen ook zullen worden geoptimaliseerd. Een groot deel van het werk zal zijn om te controleren of de aldus geoptimaliseerde en geproduceerde onderdelen nog altijd voldoen aan de vereisten in de lucht- en ruimtevaart.