Overslaan en naar de inhoud gaan

Sirris ondersteunt internationale SaaS- en opschalingsambities van Prosteps

Vanuit Antwerpen ontwikkelt Prosteps groeisoftware voor de klein- en groothandel. Meer dan dertig medewerkers ondersteunen internationale spelers, zoals reis- en buitensportketen A.S. Adventure, met ERP-oplossingen. Onlangs zette het bedrijf ook een eerste ‘Software as a Service’-aanbod in de markt: Tilroy, een online en omni-channel kassasysteem dat alle verkoopkanalen in realtime met elkaar verbindt. Om internationaal te groeien via dit SaaS-platform, heeft Prosteps echter niet alle nodige knowhow in huis. In 2015 zocht het raad bij Sirris om de ideale adviesraad samen te stellen.
  • Internationale groei via SaaS-gebaseerd retailplatform
  • Disruptief bedrijfsmodel en bijbehorende go-to-marketaanpak
  • Adviesraad om ambitieuze opschaling te ondersteunen
     

Prosteps is een Antwerps softwarebedrijf dat groeisoftware ontwikkelt voor klein- en groothandelaars. Van SaaS-platform Tilroy voor omni-channel retail tot oplossingen voor e-commerce, ERP en rapportering. 
 

“Sirris hielp Prosteps een adviesraad samen te stellen om de opschalingsambities van het bedrijf te ondersteunen. En dat door de MyAdvisoryBoard-methodiek in de praktijk toe te passen.”

Gloednieuw bedrijfsmodel

Na deelname aan de Sirris Startathlon – een acceleratieprogramma voor start-ups en spin-offs met opschalingsambities – stond het voor Prosteps vast: de toekomst van het bedrijf ligt in SaaS, software die als onlinedienst wordt aangeboden. Met de ontwikkeling van retailkassasysteem Tilroy, dat momenteel reeds in een groot aantal winkels in gebruik is, zette Prosteps alvast de eerste stap. De ambitie voor de toekomst? Een pionierspositie veroveren in retail-SaaS én globaal blijven groeien om in twee jaar tijd meer dan tweeduizend winkels en ketens te bedienen. Om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst, besloot Prosteps een adviesraad op te richten in samenwerking met Sirris. Die moet zorgvuldig geselecteerde profielen acht keer per jaar samenbrengen over een periode van twee jaar.
 

Methodiek in de praktijk

Zo’n adviesraad stel je niet zomaar samen. Sirris-experts Omar Mohout en Peter Verhasselt rolden daarom hun versie uit van MyAdvisoryBoard – een methodiek om bedrijfseigenaars te helpen bij het optimaliseren van hun groeistrategie – op maat van technologische groeibedrijven. Op basis van de noden en ambities van Prosteps werd een shortlist van mogelijke kandidaten opgesteld. Na een eerste kennismaking kwam de adviesraad voor het eerst officieel samen in de zomer van 2015. De MyAdvisoryBoard-methodiek structureert elke bijeenkomst aan de hand van een agenda rond drie thema’s: groei-indicatoren, operationele bottlenecks en innovatieve hefbomen.
 

Adviesraad met kennis van zaken

De samenstelling van de Prosteps-adviesraad werd optimaal gekozen om de internationale opschaling van het SaaS-kassasysteem Tilroy te ondersteunen. Zo brengt de raad verschillende, relevante expertisetypes bij elkaar. Van ervaring in internationale retail- en start-upomgevingen, over expertise in de automatische identificatie van mensen en goederen, tot dieptekennis over internationale bedrijfsontwikkeling en marketingcommunicatie in complexe b2b-omgevingen.