Prosteps is een Antwerps softwarebedrijf dat groeisoftware ontwikkelt voor klein- en groothandelaars. Van SaaS-platform Tilroy voor omni-channel retail tot oplossingen voor e-commerce, ERP en rapportering.
“Sirris hielp Prosteps een adviesraad samen te stellen om de opschalingsambities van het bedrijf te ondersteunen. En dat door de MyAdvisoryBoard-methodiek in de praktijk toe te passen.”
Na deelname aan de Sirris Startathlon – een acceleratieprogramma voor start-ups en spin-offs met opschalingsambities – stond het voor Prosteps vast: de toekomst van het bedrijf ligt in SaaS, software die als onlinedienst wordt aangeboden. Met de ontwikkeling van retailkassasysteem Tilroy, dat momenteel reeds in een groot aantal winkels in gebruik is, zette Prosteps alvast de eerste stap. De ambitie voor de toekomst? Een pionierspositie veroveren in retail-SaaS én globaal blijven groeien om in twee jaar tijd meer dan tweeduizend winkels en ketens te bedienen. Om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst, besloot Prosteps een adviesraad op te richten in samenwerking met Sirris. Die moet zorgvuldig geselecteerde profielen acht keer per jaar samenbrengen over een periode van twee jaar.
Zo’n adviesraad stel je niet zomaar samen. Sirris-experts Omar Mohout en Peter Verhasselt rolden daarom hun versie uit van MyAdvisoryBoard – een methodiek om bedrijfseigenaars te helpen bij het optimaliseren van hun groeistrategie – op maat van technologische groeibedrijven. Op basis van de noden en ambities van Prosteps werd een shortlist van mogelijke kandidaten opgesteld. Na een eerste kennismaking kwam de adviesraad voor het eerst officieel samen in de zomer van 2015. De MyAdvisoryBoard-methodiek structureert elke bijeenkomst aan de hand van een agenda rond drie thema’s: groei-indicatoren, operationele bottlenecks en innovatieve hefbomen.
De samenstelling van de Prosteps-adviesraad werd optimaal gekozen om de internationale opschaling van het SaaS-kassasysteem Tilroy te ondersteunen. Zo brengt de raad verschillende, relevante expertisetypes bij elkaar. Van ervaring in internationale retail- en start-upomgevingen, over expertise in de automatische identificatie van mensen en goederen, tot dieptekennis over internationale bedrijfsontwikkeling en marketingcommunicatie in complexe b2b-omgevingen.