Overslaan en naar de inhoud gaan

Onzichtbare coating voor oldtimeronderdelen gezocht... en gevonden

Sirris dook onder de motorkap van oldtimers en ondersteunde Cebo Automotive in zijn zoektocht naar een onzichtbare, beschermende coating voor motoronderdelen.

Voor fervente fans van oldtimers is het niet alleen de buitenkant die telt. Ook onder de motorkap wil menig eigenaar alleen maar originele onderdelen zien. Bijkomende eis: die moeten werken en eruitzien alsof ze net van de productieband zijn gerold. Cebo Automotive uit Ingelmunster – dat lichtmetalen motoronderdelen van oldtimers herstelt – speelt in op die groeiende vraag met een uniek reinigings- en restauratieproces. Om dat op punt te stellen, ging Sirris voor het West-Vlaamse bedrijf op zoek naar een onzichtbare, beschermende coating.

  • Om gerestaureerde motoronderdelen van oldtimers van een extra beschermlaag te voorzien, zocht Cebo naar een onzichtbare coating.
  • Sirris bracht een aantal kanshebbers in kaart en testte ze uitvoerig op hitte- en vuilbestendigheid, chemische resistentie, glans en hardheid.
  • Na verdere analyse, op het vlak van kosten en praktische vereisten, viel de keuze op een flinterdunne, hybride nanocoating.

Cebo Automotive specialiseert zich in het herstellen van gegoten, lichtmetalen motoronderdelen van oldtimerwagens. Daarvoor boogt het West-Vlaamse bedrijf uit Ingelmunster onder meer op een zelf ontwikkeld reinigings- en restauratieproces, waardoor originele oldtimeronderdelen er terug als nieuw uitzien.

“Uit de testen van Sirris kwam een flinterdunne nanocoating als ideale optie uit de bus. Daarmee kan Cebo motoronderdelen optimaal én op onzichtbare wijze beschermen.”

 

Beschermen in alle discretie

Gerestaureerde onderdelen die er zolang mogelijk als nieuw uitzien: met die garantie wil Cebo het verschil maken op de oldtimerrestauratiemarkt. Daarom besliste het bedrijf om het oppervlak van de lichtmetalen motoronderdelen een extra beschermlaag mee te geven. Die coating moest niet alleen doorzichtig zijn – zodat de onderdelen hun oorspronkelijke look behouden – maar ook verschroeiende temperaturen tot 200  °C kunnen doorstaan. Maar het aanbrengen van de coating besteedt Cebo liever niet uit. Aan de investering in een bijbehorende coatinginstallatie mocht dus geen te hoog prijskaartje hangen.

De proef op de som

Op basis van de technische specificaties stelde Sirris een lijst van kandidaat-coatings samen. In overleg met Cebo kwamen we vervolgens tot een shortlist met een vijftal kanshebbers. In het Smart Coating Application Lab van Sirris werden die stuk voor stuk aangebracht op aluminiumplaatjes, die Cebo eerst had behandeld volgens het procedé van een oldtimerrestauratie. Nadien werden de plaatjes aan een reeks proeven onderworpen. Zo brachten we niet alleen de hitte- en vuilbestendigheid van de coatings in kaart, maar ook hun chemische resistentie, glans en hardheid.

Flinterdunne nanocoating

Twee coatings doorstonden met verve de test. Ze slaagden er met andere woorden in om de plaatjes optimaal te beschermen én om hun oorspronkelijke uitzicht langer te bewaren. In een verdere analyse werd dan weer rekening gehouden met de coatingkosten en de applicatie- en uithardingsmethodes. Een silicagebaseerde hybride coating, met zowel organische als anorganische nanostructuren, kwam als beste optie uit de bus. Deze nanocoating is zo dun – minder dan 10 µm – dat Cebo er lichtmetalen oldtimeronderdelen op onzichtbare wijze mee kan beschermen.