De Leuvense start-up KampAdmin biedt een online softwarepakket voor jongerenkampen, monitorendiensten, en groepsreizen en excursies. Inschrijvingen en logistiek, groepsprogramma’s en vergoedingen, mailings en statistieken: met KampAdmin leiden kamporganisatoren hun volledige administratie geïntegreerd in goede banen.
“Met de juiste tools vergaarde KampAdmin een schat aan informatie over hoe mensen de applicatie gebruiken. De geknipte basis om de gebruikerservaring te optimaliseren”
Een levensvatbaar SaaS-product bouwen, waarbij software als onlinedienst wordt aangeboden. Dat stond van 22 tot 23 april 2015 op het programma van het Sirris-bootcamp. Tijdens de interactieve tweedaagse gingen KampAdmin-oprichter Pieterjan Muller en tal van andere ambitieuze ondernemers, samen met experts van Sirris, op zoek naar manieren om hun SaaS-product te verbeteren. Van het analyseren van gebruikersgedrag tot het kiezen van de juiste monitoringtools: tal van aspecten van efficiënt productmanagement passeerden de revue.
Na de oefening was het tijd voor het zware werk, en ging de man achter KampAdmin aan de slag met de praktische tips van de Sirris-experts. Om het gebruiksgemak van de applicatie onder de loep te nemen, werden bijvoorbeeld kleine maar impactvolle implementaties uitgerold. Denk aan tools zoals Inspectlet, om het surfgedrag van online bezoekers op video vast te leggen. Of Mixpanel, voor verregaande analyses van web- en mobilegebruik.
Met de juiste tools vergaarde KampAdmin al snel een schat aan informatie over hoe mensen de applicatie gebruiken. De geknipte basis om de gebruikerservaring te optimaliseren. Zo werd bijvoorbeeld beslist om automatische identificatie te introduceren in e-maillinks. Dat deed het aantal aanvragen van KampAdmin-gebruikers om hun inloggegevens opnieuw in te stellen, drastisch dalen. Op het eerste gezicht een detail, maar het zijn features als deze die de gebruikerservaring – en bijgevolg de levensvatbaarheid van een nieuwe applicatie – maken of kraken.