Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe een slim product uitbreiden met digitale diensten

Wat als je digitale dienstverlening en een fysiek product samenbrengt in één geheel? Om die vraag te beantwoorden en zowel de voordelen als de technologische implicaties tastbaar te maken, werkte Sirris een demonstratietool uit op basis van een bestaand ‘slim’ product: de Roomba-robotstofzuiger van het Amerikaanse iRobot.
  • Door een bestaand product met digitale diensten uit te breiden, wou Sirris het potentieel van ‘digital servitization’ aantonen.
  • Een Roomba robotstofzuiger van iRobot Corporation werd draadloos geconnecteerd met een cloud-omgeving met allerlei softwaredigitale voorbeeldtoepassingen
  • Het resultaat is een demonstratietool die bedrijven de nodige inzichten verschaft om hun eigen ambities op het vlak van servitization te ondersteunen.

 

Om een demonstratietool te ontwikkelen, gebruikte Sirris de Roomba-robotstofzuiger van  Amerikaans technologiebedrijf iRobot als basis. 

Via de Roomba-voorbeeldcase verwerven bedrijven die hun producten met digitale diensten willen uitbreiden, in een mum van tijd inzicht in de mogelijkheden en struikelblokken.

Servitization in de praktijk

Stel, een fysiek product is geconnecteerd met de cloud. Met een simpele klik krijgen gebruikers zo toegang tot een resem aan onlinediensten. Denk daarbij aan helpdeskservices, dashboardmonitoring enzovoort. Op papier biedt dergelijke ‘digital servitization’ veel voordelen. De kosten van het bestaande dienstenaanbod voor inbedrijfstelling, support en herstel gaan omlaag. Er kunnen nieuwe abonnementsdiensten aan het product gekoppeld worden. En dan hebben we het nog niet over bijkomende innovatieve productfunctionaliteiten, zoals slimme gebruikersinterfaces, bediening vanop afstand en dergelijke meer. Om die voordelen ook in de praktijk aan te tonen, besliste Sirris een demonstratietool te ontwikkelen.

Van autonome robot naar geconnecteerde robot met digitale diensten

Daarbij vertrokken we vanuit een bestaand slim product: Roomba. Deze robotstofzuiger van iRobot vertrouwt op sensortechnologie om op eigen houtje vlekken te spotten, om obstakels heen te rijden en valpartijen te vermijden. We voorzagen Roomba van een draadloze connectie met een cloud-omgeving en integreerden allerlei beschikbare softwaretoepassingen: een helpdesk-ticketservice, een online betaalmodule, een analytics-tool voor gebruiksdata, ....

Inzicht verwerven

Met de digitale ‘upgrade’ van Roomba verwerven bedrijven in een mum van tijd inzicht in hoe ze een product kunnen uitbreiden met digitale diensten, welk potentieel dat biedt en welke uitdagingen erbij komen kijken. Een belangrijke uitdaging voor de Roomba-voorbeeldcase was bijvoorbeeld de end-to-endintegratie van de verschillende functionaliteiten. Deze en nog tal van andere lessen die Sirris uit de demonstratietool trok, vormen een gefundeerde kennisbasis voor bedrijven die de stap naar digital servitization willen zetten.

 

 Deze demonstrator werd ontwikkeld in het kader van het icity.brussels project, een initiatief van ULB, VUB en Sirris, gesubsidieerd door FEDER/EFRO en Innoviris, die zich volledig toeleggen op het versterken van onderzoek en innovaytie in de Brusselse regio.