Overslaan en naar de inhoud gaan

EcoNation optimaliseert slimme LightCatcher-koepels

Buitenlicht versterken en gebruiken als binnenverlichting voor gebouwen. Met dat heldere concept ging het Gentse EcoNation in 2010 samen met ingenieurs van de Universiteit Gent aan de slag. Al snel zag de LightCatcher het levenslicht, een hoogtechnologische koepel die – dankzij een geautomatiseerd, roterend spiegelsysteem met sensoren – het daglicht efficiënt binnenbrengt. Om de robuustheid en autonomie van het volledige aandrijfsysteem van de slimme koepel te optimaliseren, ging het bedrijf bij Sirris te rade.
  • Sirris bracht aan de hand van een ontwerp review de verbeterpunten en oplossingen in kaart om de robuustheid en autonomie van de LightCatcher te verbeteren.
  • In samenwerking met Sirris en Flanders Make startte EcoNation een Mechatronics 4.0-vertaalonderzoek. Het doel van dit project is de haalbaarheid na te gaan van een verbeterd regelalgoritme en een energie-efficiëntere aandrijving voor de positionering van de spiegel.
  • EcoNation zal de LightCatcher in de loop van 2017 optimaliseren op basis van de resultaten van de haalbaarheidsstudie.

EcoNation ontwikkelt, produceert en installeert slimme daglichtkoepels voor gebouwen van bedrijven en publieke instellingen. De bekendste innovatie van het Gentse bedrijf is de LightCatcher, een slimme koepel uitgerust met een spiegel die zich automatisch naar de optimale lichtbron richt en via een doordacht systeem het buitenlicht omvormt naar binnenverlichting.

Met de inzichten uit de haalbaarheidsstudie gaat EcoNation in de loop van 2017 aan de slag om de autonomie van de LightCatcher te optimaliseren.

Robuust en 100 procent autonoom

De opbouw van de LightCatcher van EcoNation zit ingenieus in elkaar. In de koepel is een roterende spiegel ingebouwd. Die wordt aangedreven door een compacte motor, uitgerust met sensortechnologie en zonnecellen. De spiegel is geprogrammeerd om zich naar het ideale lichtpunt (al dan niet de zon) te richten. Zo vangt hij het licht optimaal op, waarna hij het reflecteert, versterkt en doorheen het gebouw verspreidt. Het resultaat: de kunstmatige lichtbronnen in een kamer kunnen gemiddeld 10 uur per dag gedoofd worden. Maar er was nog ruimte voor verbetering. Om de eenvoud van installatie en de autonomie te verbeteren moest het volledige aandrijfsysteem verder geoptimaliseerd worden.

Haalbaarheid in kaart gebracht

De mechatronica-experts van Sirris gingen over tot een designanalyse en brachten verbetermogelijkheden in kaart. Voor het regelalgoritme en de energie-efficiëntie van de aandrijflijn werd een haalbaarheidsstudie opgestart in samenwerking met Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie. Dat gebeurde in het kader van Mechatronica 4.0, een project dat machines geconnecteerd en autonoom wil maken door er ICT, elektronica en sensoren in te integreren. De studie zoomde in op twee vragen:

  • hoe kan het controle-algoritme verbeterd worden om de spiegel van de slimme koepel nauwkeuriger te positioneren?
  • hoe kan de aandrijving energie-efficiënter gemaakt worden?

Klaar voor de volgende stap

Met de ondersteuning van Sirris verwierf EcoNation de nodige inzichten om de LightCatcher te verbeteren en een haalbaarheidsstudie te starten. In de loop van 2017 gaat het Gentse bedrijf concreet aan de slag met de resultaten van de haalbaarheidsstudie.