Overslaan en naar de inhoud gaan

Ambitieus onderzoeksproject leidt tot kortere time-to-market

Heel wat bedrijven die software integreren in hun producten, worstelen met de vraag hoeveel nieuwe productvarianten ze het best op de markt brengen én hoe ze die innovaties efficiënt kunnen beheren. Samen met 23 partners uit 7 landen boog Sirris zich over deze complexe problematiek. Het Europese onderzoeksproject kreeg de naam VARIES en telt vooral Belgische deelnemers, met Barco op kop.

Uitdaging | Software-intensieve producten efficiënt updaten en customizen

Om de razendsnel evoluerende technologieën bij te benen, moeten fabrikanten van ‘software-intensieve’ producten hun systemen haast continu aanpassen én customizen. Gebruikers verwachten immers een up-to-date systeem op hun maat. Alleen vergt elke softwareaanpassing een grondige impactanalyse. Bij kritische onderdelen of gecertificeerde systemen zijn voor de minste wijziging audits nodig naar veiligheid, normen en regelgeving.

Bijgevolg resulteert de ontwikkeling van softwarevariaties vlug in complexe en dure onderzoeksprojecten. Daarom lanceerde Sirris in 2012 een Europese projectoproep.

Oplossing | Lancering VARIES-onderzoeksgroep

In mei 2012 ging VARIES van start, een drie jaar durend, ambitieus onderzoeksproject. 23 Europese partners uit 7 landen stapten in, waaronder 4 Belgische bedrijven: Softkinetic Sensors, Macq, Spicer en Barco. De laatste besliste om het project te trekken, met ondersteuning van Sirris. Medewerking van FMTC en Vlerick Business School maakt het Belgische deelnemersconsortium meteen tot het grootste. 

Om doordacht beslissingen te kunnen nemen over nieuwe varianten, werden eerst parameters of ‘variability drivers’ bepaald. Vervolgens werkte de onderzoeksgroep een variabiliteitsarchitectuur en –aanpak uit, om zo te komen tot een geïntegreerd en continu variabiliteitsbeheer gedurende de hele levenscyclus van een product. Die drie doelstellingen werden vervat in zeven werkpakketten, met duidelijk afgelijnde verwachtingen van de verschillende partners.

Resultaat | Learnings voor grote en kleine spelers

De inzichten zijn veelbelovend. Barco haalde er al learnings uit om zijn supply chain te optimaliseren en de diversiteit van zijn producten en componenten in verschillende niches efficiënt te beheren. Maar ook voor de kleinere spelers en andere leden van Sirris biedt het project concrete oplossingen. Het helpt bedrijven proactief een kortere time-to-market en hogere productiviteit te bereiken.