Overslaan en naar de inhoud gaan

84 keer sneller tandwielprototypes maken met nieuwe productietechnieken

Het Limburgse VCST wilde weten of er een snellere manier bestond om voor zijn klanten prototype tandwielen te produceren aan eenzelfde hoge precisie. Samen met Sirris vergeleek de fabrikant vier alternatieve productiemethodes, met succesvol resultaat.

Uitdaging | Sneller meer prototypes produceren

Als fabrikant van tandwielen en aandrijvingen voor de auto-industrie ging VCST op zoek naar manieren om sneller prototypes te produceren. Hiervoor gebruikte het Sint-Truidense bedrijf tot voor kort productiemachines uitgerust met op maat gemaakte tools. Nadeel hiervan waren de lange doorlooptijden van gemiddeld 12 weken.

Om de flexibiliteit op te drijven en klanten sneller meerdere prototypes te kunnen voorstellen, ging VCST op zoek naar totaal andere methodes dan het klassieke frezen en slijpen. Dat bleek een technische opportuniteit, die de producent samen met Sirris aanpakte. 

Oplossing | Alternatieve productietechnieken

Samen met Sirris onderzocht en vergeleek VCST vier alternatieve productietechnieken: het innovatieve selective laser melting (SLM), ultrasoon ondersteunend slijpen, draadvonken en het vijfassig frezen. Experts in zowel advanced manufacturing als precisietechnologie werden ingezet. Zij vertrokken van een CAD-tekening van het gewenste tandwielprototype, om vervolgens voor elke geselecteerde productietechnologie de werkvoorbereiding (programmering, opstelling, hulpmiddelen ...) te vergelijken.

Het tandwiel werd ook effectief volgens de vier processen vervaardigd, waarna het beste eindresultaat van elke technologie werd afgetoetst met het vooropgestelde ontwerp. Naast de snelheid werd geëvalueerd of de vereisten qua maten, materialen en vorm konden worden gehaald, hoe precies het resultaat zou zijn, en hoe duur.

Resultaat | Flexibel frezen binnen 24 uur

De onderzochte technologieën bieden VCST elk de mogelijkheid om tandwielprototypes binnen 24 uur te maken, 84 keer sneller dan de huidige doorlooptijd. Vooral het flexibel frezen bleek beloftevol. Hiermee kan de tandwielproducent klanten meerdere prototypes tegelijk voorstellen: verschillende afmetingen, verschillend aantal tanden, etc. Zo positioneert VCST zich vanaf de ontwikkeling als een sterke partner, die precies werk aflevert.

De test- en onderzoeksresultaten sturen VCST vandaag in de productie van nieuwe types proto-onderdelen. Om tot een nog snellere prototypeproductie te komen, volgt mogelijk nog verdere samenwerking met Sirris.