Shayp werkt met slim product oplossing uit voor slim waterbeheer

Iedereen ziet de evolutie naar meer digitale technologie in producten om ze 'slimmer' te maken. Maar hoe gaat u daar als bedrijf nu succesvol mee aan de slag? Laat u inspireren door het verhaal van scale-up bedrijf Shayp!

Hoe kan ik met digitale technologie in mijn producten nog betere oplossingen bieden aan mijn klanten? En hoe kan ik mijn producten dan succesvol 'slimmer' maken? Omdat deze vragen heel wat productbouwers bezig houden, organiseren we op 7 februari opnieuw een webinar rond slimme producten, waar we twee bedrijven aan het woord laten over hun eigen productinnovaties. In de vorige editie in 2021 vertelde Zineddine Wakrim, CTO bij scale-up Shayp, wat 'slimme producten' voor het bedrijf betekent en hoe het dit aangepakt heeft.

Waarom zou je een slim product maken?

Shayp was als startup vertrokken van de vaststelling dat waterlekken in gebouwen al te lang over het hoofd gezien worden als oorzaak van verspilling, onnodige kosten en schade. Conventionele watermeters zijn geschikt voor de correcte facturatie van het waterverbruik, maar niet voor het opsporen van lekken. Daarom werkten ze een oplossing uit voor waterbeheer die bestaat uit een specifieke draadloze datalogger en cloud-gebaseerde software om het verbruik, gedetecteerde lekken en interventies op te volgen. Dat verzekeringsbedrijven het product wilden kopen nog voor het ontwikkeld was, was voor Shayp voldoende bevestiging van de noodzaak om een eerste versie van hun product te bouwen.

Digitale technologie stapsgewijs opnemen in de productontwikkeling

Voor een beginnend bedrijf als Shayp was het cruciaal om zijn product stap voor stap te ontwikkelen. Wat de elektronica betreft werd eerst gebruik gemaakt van beschikbare hardware voor prototypes en pas voor de eerste productversie van een eigen basiselektronica-ontwerp. Dat ontwerp werd nadien verder geoptimaliseerd samen met de behuizing. Wie bij een slim product enkel aan digitale technologie denkt, onderschat wel eens de ontwikkelkost voor de mechanische aspecten, zoals de behuizing.

Nog meer dan bij de hardware, is de software het resultaat van een stapsgewijze ontwikkeling en uitbreiding, die vandaag trouwens nog steeds doorloopt. De oplossing van Shayp omvat enerzijds dashboards voor verschillende stakeholders, zoals gebouwbeheerders, verzekeraars, onderhoudstechnici en eindgebruikers, maar voorziet anderzijds in een naadloze integratie in bestaande software voor gebouwbeheer. Om al deze ontwikkelingen beheersbaar te houden was het voor de onderneming belangrijk keuzes te maken en geen features voor één enkele klant te bouwen. Boven alles moest het eindproduct dat de klanten in handen krijgen ook gewoonweg makkelijk te installeren en gebruiken zijn.

Voor de specifieke software die het watergebruik analyseert en lekken detecteert, zet Shayp in op machine learning. De data afkomstig van de slimme watermeters biedt niet alleen inzicht in het ontstaan van lekken, maar ook in het optimaliseren van het waterverbruik. Via software updates kunnen dergelijke nieuwe functionaliteiten en diensten verder uitgetest en uitgerold worden.  

Van startende business naar scale-up

Shayp biedt zijn oplossing aan als een dienst via een abonnementsformule voor het geheel van de hardware en de software. Naast verschillende erkenningen voor de maatschappelijke impact van zijn innovatie heeft dit het bedrijf ook een steile groei én de nodige investeringen opgeleverd om zijn oplossing verder te kunnen uitrollen in de Europese vastgoedsector.

In het webinar 'Succesvol uw producten slimmer maken' op 7 februari 2022 komen AVR en Mealhero vertellen wat innoveren met slimme producten inhoudt voor hun bedrijf. Interesse om deel te nemen? Meer info en mogelijkheid om in te inschrijven voor het webinar vindt u hier.

VLAIO

(Bron beeld: Shutterstock)