Schade door waterstofbrosheid, een te voorkomen fenomeen?

In 2015 vielen opeens drie megabouten uit een 225 m hoge wolkenkrabber in hartje London. Niemand raakte daarbij gewond, maar de schrik zat er in dat de 3.000 andere bouten mogelijk hetzelfde scenario zouden volgen. De belasting op de knooppunten waarmee de staalconstructie gemaakt werd was ca. 6.000 ton. Wat was de oorzaak van deze plotse breuken en hoe kon een dergelijke ramp voorkomen worden?

Waterstof in metaal

Het kleine atoom waterstof is één van de meest voorkomende elementen in de ruimte. Op aarde komt waterstof voor in chemische verbindingen zoals water en vele organische verbindingen zoals koolwaterstoffen. Waterstof is dus een noodzakelijk element voor het leven op aarde, maar voor metalen kan het gevaarlijk zijn. De reden hiervan is 'waterstofbrosheid', een zeldzaam maar desastreus fenomeen dat een nachtmerrie is voor iedere constructeur.

Zoals de naam doet vermoeden, kan de aanwezigheid van waterstof een metaalverbrossing doen ontstaan, wat betekent dat metalen zonder waarschuwing plots kunnen breken. Er zijn verschillende andere mechanismen van brosheid bekend, zoals de blauwbrosheid van constructiestaal bij temperaturen rond 300°C, lage temperatuurbrosheid, ... Waterstofbrosheid is één van de meest gevreesde, omdat men het optreden meestal niet kan voorspellen.

Lees meer op Techniline.