Overslaan en naar de inhoud gaan

Worldline zet eco-design in als hefboom voor kostenbesparing

Wordline, Europees marktleider voor van betaal- en transactiediensten, en vooraanstaand fabrikant van betaalterminals, heeft maatregelen getroffen om door een herziening van zijn processen en producten zijn milieu-impact terug te dringen.

 

De entiteit Terminals ontwerpt, verkoopt en beheert betaalterminals voor de internationale markt, hoofdzakelijk voor het premium-segment. De terminals bieden tal van functionaliteiten en opties; het proces van productdesign vergt bijgevolg een grondige interdisciplinaire technologische kennis en samenwerking. De uitdaging bestaat erin mechanische en elektronische componenten, naast functionaliteiten voor gegevensvastlegging, -transmissie en -veiligheid in één compact, esthetisch en gebruiksvriendelijk apparaat te bundelen. Bovendien moeten de apparaten lang meegaan en makkelijk te updaten zijn.

 

De onderneming werkte samen met Sirris en Agoria om zowel haar kosten als haar impact op het milieu terug te dringen en implementeerde hiertoe een proces van permanente verbetering. Sirris, Agoria en Worldline werkten samen o.a in de vorm van workshops om dit verbeteringsproces tot stand te brengen. De inleidende workshop, waarbij de mogelijke voordelen van de circulaire economie en het ecodesign werden bestudeerd, kon op een enthousiaste respons rekenen, wat de onderneming ertoe aanzette een aantal thema's en ideeën te selecteren om verder uit te diepen in individuele en collectieve werksessies.

 

Voortaan kan Worldline de ecologische impact van producten meten en monitoren tezamen met de economische impacts, van design tot vermarkting over productie. Alle behoeften zijn voortaan in het designproces opgenomen, uitgaande van de initiële productideeën. De keuzes van productievestigingen en transportwijzen hebben enorme gevolgen op zowel economisch als ecologisch vlak, omdat de meerfasige productieprocessen locaties in Europa en Azië, internationale markten en een gedistribueerde toeleveringsketen impliceren. Door de ecologisch en e economische impact van producten simultaan te meten, kunnen ze verschillende scenario's analyseren en kan de toeleveringsketen worden geoptimaliseerd in termen van kosten en ecologische impact.

Behuizing en verpakking

De behuizing van een product draagt in grote mate bij tot het totale gewicht en de eco-impact ervan; er dienen dus maatregelen te worden genomen om alternatieve oplossingen voor de huidige kunststofbehuizingen te vinden. Worldline werkt steeds nauwer met zijn leveranciers en onderaannemers samen om nieuwe materialen te onderzoeken en te evalueren. Vroegtijdige feedback over tests met een multidisciplinair productdesignteam zorgt voor een forse meerwaarde. en maakt het mogelijk behoeften, verwachtingen en nieuwe opportuniteiten te onderzoeken, wat een evolutief proces voor materiaalselectie op gang brengt.

 

Om onnodige verpakkingen te beperken, bestudeerde Worldline de onderliggende behoeften bij verschillende stadia van het proces, evalueerde de fundamentele behoeften, stelde gevestigde gewoontes in vraag en kwam zo nieuwe concepten op het spoor om nodeloze verpakkingen te beperken en de logistiek verder te stroomlijnen.

 

Voortdurende verbetering waarin ook ecologische impact is opgenomen, maakt nu integraal deel uit van de managementsystemen van Worldline, al zullen zich altijd nieuwe uitdagingen aandienen.