Overslaan en naar de inhoud gaan

Start-up Yesplan groeit door naar scale-up

Yesplan startte in 2011 en is vandaag marktleider in België en Nederland voor planning in cultuurhuizen. Het ontstond uit de nood van cultuurcentra als Vooruit in Gent aan een efficiënt planningsysteem, in samenwerking met Inceptive. Gezien er voor deze specifieke sector geen geschikte planningsystemen bleken te bestaan - de grote waren te duur, kleinere, goedkope systemen te vaak te statisch of verouderd, besloten de oprichters er zelf een te ontwikkelen.

 

Het initiatief kon rekenen op de knowhow die de oprichters vergaard hadden over de markt vanuit hun ervaring bij Vooruit en de technische kennis vanuit Inceptive. De zoektocht naar wie de klanten precies waren bleek een hele opgave. Yesplan had van bij het begin gekozen voor het SaaS-model, wat hen voorsprong gaf op sommige concurrenten, die een desktop-based product hadden. Yesplan was hiermee op het juiste moment op de juiste plaats: in de culturele sector maakte iedereen zijn planning nog met Excel, maar velen werden zich ervan bewust dat er betere manieren moesten bestaan om dat aan te pakken. Hiermee konden ze bij de start-up terecht.

 

Een andere uitdaging vormden sales, marketing, finance, ... Hiervoor ging met op zoek naar de juiste mensen met de nodige kennis, naar medewerkers die complementair zijn aan de anderen.

Groeispurt

Momenteel is Yesplan marktleider in België en Nederland, en heeft een ‘churn’ (d.i. klantenverloop) van minder dan 2 procent. Het beperkte zich tot deze landen zo lang het product en de implementatie niet optimaal waren, en de eigen organisatie stevig op poten stond. Daarna begon de verovering van de rest van Europa. Voor 2018 ligt de focus op interne professionalisering, waarna men weer wilt verder groeien naar nieuwe regio’s in 2019. Tegen 2021 willen Yesplan wereldwijd 500 klanten.


De grootste uitdaging bij deze uitbreiding zal, naast marktbelemmeringen, de eigen organisatie zijn. Zo moest al de omslag worden gemaakt van een zuiver Nederlandstalige organisatie, naar een internationale met communicatie in het Engels. Ook met de neerslag van alle knowhow in handleidingen en trainingen is nog heel wat werk.

 

Yesplan zocht voor deze evolutie ondersteuning en kwam zo terecht bij Sirris-expert Omar Mohout. Zo nam de onderneming deel aan het programma Scaleup.vlaanderen, waar het heel wat nieuws kon opsteken. Ook ging plots een heel netwerk open door het contact met de andere deelnemende bedrijven die zich in precies dezelfde groeifase bevonden en waarmee dus heel veel knowhow kan worden uitgewisseld.