Overslaan en naar de inhoud gaan

QRM brengt Elaut kortere doorlooptijden en beter voorspelbaarheid

Toen de productieafdeling bij Elaut het moeilijker kreeg om het stijgende aantal orders te volgen, besloot de onderneming van strategie te veranderen.


Elaut in Sint-Niklaas is ontwikkelaar en fabrikant van amusementstoestellen, die wereldwijd worden geleverd aan pretparken, kermissen, lunaparken, casino's, ... Gezien het brede publiek en de verschillende markten met elk hun eigen voorkeur en de wetgeving inzake kansspelen die van land tot land verschilt, is het aanbod zeer uiteenlopend en bestaan er tal van varianten op de verscheidene spellen. Bovendien gaat het vaak om kleine reeksen en blijft het gamma groeien, want ook spellen van vele jaren geleden zijn nog altijd in het aanbod opgenomen, zo lang er vraag naar is.

 

De verkoop bleek de laatste jaren in de lift te zitten, met een sterke omzetstijging en meer orders als gevolg. De stijgende verkoop deed de productie stilaan tegen haar grenzen aanlopen. De levertermijnen waren sowieso al behoorlijk lang en vaak onvoorspelbaar, waardoor men veiligheidshalve de klant een lange levertermijn moest doorgeven.

 

De productieprocedés worden voortdurend aangepast en geoptimaliseerd, maar planning bleef moeilijk door grote verschillen in productietijden. Zo kwam men bij QRM terecht en volgde de productiemanager de opleiding tot QRM Alpha Specialist. Er werd overgestapt van het afwerken van klantenorders naar dagorders, waarbij aan het einde van de dag een aantal toestellen klaar zijn en het werk van de dag nadien al wordt voorbereid. De systeemdynamica maakt het mogelijk op deze manier te werk te gaan, ondanks de verschillende producten en onderdelen waarvoor verschillende productietijden van toepassing zijn.

Meer transparantie

De voordelen van deze nieuwe manier van werken werden snel zichtbaar: meer transparantie zorgt ervoor dat het snel duidelijk is wie wat wanneer produceert, de werkdruk is gelijkmatiger verdeeld, de doorlooptijden zijn korter, de tussenstocks op de werkvloer zijn verdwenen, de verwachtingen per dag zijn beter gekend en door de snellere terugkoppeling worden fouten vrijwel onmiddellijk gedetecteerd. Dit terwijl de stress en overuren terugliepen en er ruimte vrijkwam voor continue verbetering.

 

Voor de toekomst staan nog meer QRM-ingrepen op het programma, de overgang naar zelfsturende teams, een aangepaste lay-out van de werkposten en het vormen van Q-ROC's in de kantoren, om zo tot een QRM-aanpak te komen die het volledige bedrijf omvat. Zo wil men tot meer output komen met hetzelfde aantal mensen en vooral de voorspelbaarheid van levering verder verbeteren. Ook wil het bedrijf de levertijden nog verder inkorten en wanneer mogelijk een beperkte stock aanleggen om fluctuaties in de orders beter te kunnen opvangen.