Mogelijke boost voor e-commerce dankzij artificial intelligence

Drie mogelijke AI-tools om de klantervaring van e-commerce te verbeteren.

Van de analyse van klantengegevens tot het ontwikkelen van geïndividualiseerde tariefoplossingen, artificiële intelligentie is voor de bedrijven die online verkopen en het in de praktijk concreet toepassen een concurrentieel voordeel.

Bepaalde tools beantwoorden werkelijk aan de noden van de handelaars. Andere zijn dan in hoofdzaak functionaliteiten bestemd voor de klanten zelf:

  • Communicatie: individuele online aanpak, chatbots en gesproken aankoop, …
  • Optimalisering van de prijzen: marktanalyse en analyse van de concurrenten, promotiestrategieën, …
  • Rationalisering van de stocks: opvolging van voorraden, previsies van de vraag, automatisch (her)aanvullen, …
  • Verbeteren van de klantervaring: nieuwe methoden van ontdekken, aankopen en betalen.

Hieronder enkele heel recente voorbeelden van producten met AI door startups op de markt gebracht en mikkend op deze categorieën van functionaliteiten.

Lees meer op Techniline.