Is mijn slim geconnecteerd product haalbaar?

Slimme geconnecteerde producten zijn niet meer weg te denken. Heel wat bedrijven die fysieke producten bouwen, stellen zich dan ook - terecht - de vraag of slimme geconnecteerde producten ook hun toekomst zijn, en of en wanneer ze zelf stappen moeten zetten. Niet investeren lijkt riskant, maar fout investeren is dat natuurlijk ook.

Sirris identificeerde daarom tien uitdagingen die productbouwers moeten aanpakken wanneer ze de stap naar slimme geconnecteerde producten willen zetten. Deze werden gebundeld in een wegwijzer die deze bedrijven helpt de eerste stappen naar slimme geconnecteerde producten te zetten. Hieronder bespreken we kort het belang van de technologische en economische haalbaarheid na te gaan.

Uitdaging 5: de technologische haalbaarheid van de oplossing inschatten

Er is vandaag al heel wat digitale technologie beschikbaar en inzetbaar in slimme geconnecteerde producten. Toch valt deze waaier aan technologieën voor veel productbouwers, volledig of minstens gedeeltelijk, buiten hun huidige expertise. Bovendien staat de technologie niet stil en zijn er steeds nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld rond snellere en/of goedkopere connectiviteit (netwerktechnologieën 5G en Narrowband IoT), low-cost en miniatuursensoren (MEMS-gebaseerde sensoren en geprinte sensoren), nieuwe cloud-platformen en oplossingen gebaseerd op artificiële intelligentie.

Om de technologische haalbaarheid in te schatten moet u eerst en vooral een goed begrip hebben van de vereisten voor een mogelijke oplossing. Pas dan kunt u beginnen kijken of er al een kant-en-klare oplossing bestaat of deeloplossingen die makkelijk gecombineerd kunnen worden.

Misschien staat u wel voor een lange zoektocht naar een toepassing op maat of is het nog niet zeker of er een oplossing is die aan de vereisten voldoet. Deze uitdagingen moeten snel gedetecteerd worden.

Schat dus eerst de technologische haalbaarheid van uw beoogde oplossing in vooraleer u ze in detail gaat uitwerken:

  • Wat zijn de vereisten voor mijn oplossing? Welke functionaliteiten zijn echt noodzakelijk en wanneer zijn die goed genoeg ?
  • Zijn er marktbeschikbare oplossingen of is er ontwikkeling nodig? In welke mate is er technologie voorhanden om direct toe te passen in de ontwikkeling?  Heb ik daar zelf wel voldoende zicht op?
  • Hoe zie ik de stapsgewijze ontwikkeling van mijn oplossing? (ontwikkelroadmap)

 

Download de Wat Slim wegwijzer

 
 

Uitdaging 6: een realistisch beeld vormen van de kosten

Zelfs voor technologisch haalbare toepassingen kan het een uitdaging zijn om de waaier van 'nieuwe' technologieën succesvol samen te brengen in een oplossing aan de juiste kost. Daarom is het van belang al vroeg een inschatting te maken van de kostenfactoren van die oplossing en deze gaandeweg te verfijnen. Bij het maken van de business case moet je vooral een realistisch beeld hebben om tot een 'go/no go'-beslissing te komen.

Vorm dus eerst een realistisch beeld van de kosten en de diverse kostenfactoren, alvorens grote ontwikkelstappen te zetten:

  • Welke kostenfactoren moet ik in rekening brengen voor mijn oplossing?
  • Welke grootte van kosten verwacht ik voor deze kostenfactoren in het beste en slechtste geval?
  • Wat betekent dit voor de minimale waarde die ik moet kunnen realiseren met mijn oplossing?

Door de technologische én economische haalbaarheid van uw productidee tijdig na te gaan, voorkomt u onnodige ontwikkelingskosten en krijgt u het juiste zicht op uw ontwikkelingstraject. Dit is een hele uitdaging als u onvoldoende vertrouwd bent met de technologie. Sirris ondersteunt daarom bedrijven hierbij als innovatiepartner, met onafhankelijk advies en begeleiding. 
In het Wat Slim-project heeft Sirris meer dan 50 bedrijven geholpen bij hun verkenning van het potentieel van slimme geconnecteerde producten voor hun business. De inzichten opgebouwd in dit project werden gebundeld in een wegwijzer. Deze geeft een overzicht van de 10 belangrijkste uitdagingen voor productbouwers die de stap willen zetten naar slimme geconnecteerde producten.
Meer weten? Neem contact met ons op.

 
(Bron beeld: iStock)

Deze blog kwam tot stand met de steun van VLAIO.