Leg uw eigen data-innovatie challenge voor!

Data science kan bijzonder waardevol zijn voor de innovatie in verschillende domeinen, ook voor kmo's. De mastercourse van EluciDATA biedt een pragmatische en industriegerichte inleiding tot datagedreven innovatie. Tijdens een speciale interactieve, praktijkgerichte sessie op 18 september worden de deelnemers wegwijs gemaakt in het identificeren van het potentieel om een bijzondere bedrijfsuitdaging op een datagedreven manier op te lossen en in het bepalen van de opportuniteiten van data-innovatie voor hun specifieke zakelijke context

Vandaag de dag gaat de aandacht hoofdzakelijk uit naar voorbeelden van de belangrijkste internetbedrijven (zoals Google, Amazon, Facebook); echter, data science kan ook bijzonder waardevol zijn voor de innovatie binnen andere onderzoeks- en industriedomeinen, én binnen kmo's. Data science maakt het mogelijk nieuwe inzichten te verwerven uit experimentele data, producten en klanten te profileren, productieprocessen te optimaliseren of uitval van machines te voorspellen.

De mastercourse van EluciDATA biedt een pragmatische en industriegerichte inleiding tot datagedreven innovatie. Deze mastercourse bestaat uit verschillende aparte sessies, om tegemoet te komen aan de diverse behoeften en gezichtspunten van mensen met verschillende achtergronden.

Speciale sessie: Workshop ‘Leg uw eigen data-innovatie challenge voor' 

Deze praktijkgerichte workshop is een aanvulling op de mastercoursessie 'De kunst van het formuleren van een data science-taak' in de maakindustrie. De bedrijven worden uitgenodigd om een goed omschreven zakelijke uitdaging voor te leggen die ze via data-innovatie willen aanpakken en, indien van toepassing, een beschrijving van de data die ze momenteel aan het verzamelen zijn. Deze speciale interactieve, praktijkgerichte sessie strekt tot doel de deelnemers wegwijs te maken in het identificeren van het potentieel om deze uitdaging op een datagedreven manier op te lossen en in het bepalen van de opportuniteiten van data-innovatie voor hun specifieke zakelijke context. Aan het eind van de sessie zullen de deelnemers :

  • de haalbaarheid van de vooropgestelde data-innovatie voor het aanpakken van hun zakelijke uitdaging hebben gevalideerd
  • hun zakelijke uitdagingen als de meest geschikte data science-taak hebben geformuleerd
  • de meest pertinente eerste stappen in de data science-workflow hebben onderkend
  • de mogelijke strategieën die afgestemd zijn op hun zakelijke uitdagingen en context hebben uitgezet (bijv. in termen van de beschikbare data, de bestaande technologische beperkingen,…). 

Tijdens het eerste deel van de sessie wordt aan de deelnemers gevraagd om hun zakelijke uitdagingen voor te stellen, waarna een interactieve bespreking van het potentieel van data-innovatie volgt. Het tweede deel is praktijkgericht; elk bedrijf wordt getraind in het omzetten van zijn zakelijk probleem naar een data science-taak en het uitzetten van mogelijke strategieën om het op te lossen. 

Deze sessie legt de focus op de maakindustrie.

Wenst u de speciale interactieve, praktijkgerichte sessie op 18 september in Heverlee bij te wonen? Lees er alles over in onze agenda!

(deze sessie is geannuleerd)