InsightProducts - Bruikbare inzichten voor de productdienstverlening

Voor de verzameling van kwalitatieve productgegevens is een goed doordachte en geoptimaliseerde selectie en benutting van sensorsystemen nodig die aangepast zijn aan de infrastructuur, de configuratie en de operationele omgeving.
Om de ondernemingen in dit proces bij te staan, hebben Sirris, Hahn-Schickard (vereniging voor toegepast onderzoek en ontwikkeling in engineering van microsystemen, micro-assemblagetechnologie, micro-analytische systemen en IT) en Forschungszentrum Informatik (onderzoekscentrum voor informatietechnologieën) in het kader van CORNET het collectieve-onderzoeksproject 'InsightProducts - Actionable Insights into Product Service Delivery’ opgestart.
Context
De opmars van sensorsystemen, IoT en big data voor vlootbeheer, alsook de verschuiving van preventief naar predictief onderhoud zorgen voor groei op de markt voor conditiemonitoring van machines. Elektriciteitsproducenten bijvoorbeeld halen almaar meer voordeel van de enorme hoeveelheid beschikbare data door de datasets over hun windmolenparken open te stellen en zo van een gezamenlijke inspanning voor een betere exploitatie van de windmolens te genieten.
De groeiende complexiteit van fabricage-, vervoers-, energie- en medische systemen vereist echter robuuste technieken om machines real time te bewaken en om beginnende en/of uitbreidende defecten op te sporen, de stilstand van machines terug te dringen, de betrouwbaarheid te verbeteren en flexibele onderhoudsplannen mogelijk te maken.
Dit vergt een optimaal gebruik van draadloze sensorknopen, rekening houdende met:
- de wisselwerking tussen een vermindering van het aantal sensoren en een hoge mate van systeembetrouwbaarheid;
- een overdaad aan gegevensanalyses en stijgende systeemkosten wegens het genereren van irrelevante/tegenstrijdige gegevens;
- een focusverschuiving van productlevering naar een vlotte levering van productdiensten.
Vooropgestelde projectresultaten
InsightProducts is gericht op de verbetering van digitale producten, gebaseerd op bruikbare inzichten over hun ontwerp, werking en prestaties, via terugkoppeling van de intelligentielagen naar de geconnecteerde producten.
Het resultaat is drieledig: InsightProducts bestudeert industriële oplossingen voor conditiemonitoring en focust daarvoor op hun architecturale ontwerp, sensoroplossing, productintelligentie en communicatie- en gegevensvergaringsaspecten.
Belangrijkste resultaat van InsightProducts |
|
|
| Verwachte bedrijfsimpact |
1. Optimalisatie van productdesign en prestaties, wat resulteert in een verbeterde productwaarde op basis van productinzichten afkomstig van de verzamelde sensorgegevens. |
| |
| Verbetering van het productdesign, prestaties en bedrijfsinnovatie |
2. Verbetering van de productkwaliteit en gereduceerde stilstand dankzij kwalitatieve data afkomstig van een betere benutting van de sensorsystemen aangepast aan de productomgeving. |
| |
| Optimalisatie van de kosten, de prestaties, de energie-efficiëntie van complexe installaties en de datakwaliteit |
3. Uitvoerige analyse van de impact van de levering van productdiensten op het algemene productbeheer, de organisatie, de activiteit en de vermarktingsstrategie van de sector. |
| |
| Verschuiving naar bedrijfsmodellen met digitale servitisatie. |
Doelgroep
De doelgroep van InsightProducts is het ecosysteem van de digitale activiteiten waartoe bedrijven behoren:
- die hardware en/of digitale producten ontwikkelen en hun activiteit op basis van de digitale technologieën aanpassen;
- waarvoor software een essentiële rol speelt in de manier waarop ze innoveren, upscalen en hun productwaarde vastleggen;
- waarvan de producten grote hoeveelheden bruikbare data vertonen.
- Maakbedrijven, met verschillende niveaus van digitalisatie:
- met een bestaande monitoringoplossing en een eerste aanzet tot data-expertise;
- met verbonden producten zonder monitoringoplossing noch data-expertise;
- planning on setting up a monitoring solution.
- Servicebedrijven die maakbedrijven support verlenen, in domeinen als implementatie, monitoring, en maintenance.
- ICT-bedrijven met een expertise in sensing, communicatie, data & cloud, maar vaak zonder domeininzicht..
Doeldomeinen
Conditiemonitoring (hoofddomein):- Fabrieken – bedrijfsomstandigheden en configuratie van machines.
- Energie –optimale benutting van sensornetwerken voor kwalitatieve datasets, bijv. windturbines, zonnepanelen, HVAC-systemen,…
- Automobielsector - gebruik van sensoren voor de extractie van missieprofielen, bijv. autonome rijcontroles, testomstandigheden.
- Zachte sensoren – fusie van sensoren, systematisch geoptimaliseerd hergebruik van bestaande sensornetwerken, bijv. intelligente steden, mobiliteit
Deelname aan de gebruikersgroep
Om het onderzoek in het kader van dit project te stimuleren, hebben meer dan 25 bedrijven uit België en Duitsland zich bij de projectgebruikersgroep aangesloten. De volgende kosten en voordelen gelden:
Categories | Price* | Advantages/benefits | |
Problem owners | LE 1000 |
| |
ME 500 | |||
SE 200 | |||
Technology providers | LE 700 |
| |
ME 400 | |||
SE 200 |
Wilt u leren hoe u kwalitatieve productgegevens kunt verwerven en gebruiken om uw product- en dienstenaanbod te verbeteren? Neem dan gerust contact met ons op en sluit u aan bij de gebruikersgroep.
InsightProducts loopt van september 2018 tot augustus 2020.
Project partners
Recente blogs
- Digitale servitisatie dankzij bruikbare inzichten op basis van kwalitatieve productinformatie (20/09/2017)
- Kwalitatieve productgegevens verwerven om uw product- en dienstenaanbod te verbeteren (20/08/2018)
- InsightProducts biedt ondersteuning om het product- en dienstenaanbod te verbeteren dankzij productinzicht (29/01/2019)
- InsightProducts toont hoe u kwalitatieve productgegevens kunt verzamelen om uw product- en dienstenaanbod te optimaliseren (24/06/2019)
- Rendabel gebruik van relevante data - de case van InsightProducts (23/01/2020)
- InsightProducts - naar relevante productdata (20/01/2021)