Harol introduceert QRM-strategie

Harol is het eerste Belgische bedrijf dat de QRM-strategie toepaste. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in rolluiken, zonweringen en poorten. Hun productie is seizoensgebonden, met piekmomenten tijdens de lente- en zomermaanden. Bovendien worden alle producten gemaakt naar de specifieke wensen van de klant. Dit maakt het quasi onmogelijk om afgewerkte componenten of producten in voorraad te houden. De grote variabiliteit en complexiteit van de orders gaven aanleiding tot lange doorlooptijden tijdens de productie. Eerder kon de productie geoptimaliseerd worden dankzij een lean manufacturing-traject. De complexiteit en variabele doorlooptijden bleven echter een probleem, niet in het minst omdat de vraag naar maatwerk in kleur en afwerking steeg.

Ondersteund door Sirris startte Harol in 2010 met de implementatie van de QRM-strategie. Samen ontwikkelden we een innovatief zelfsturend aansturingssysteem 'POLWIP' dat toelaat om orders vlot doorheen het productieproces te loodsen. Dit visueel systeem op basis van kleurcodes coördineert de retourstromen van lege transportkarren zodat ze niet meer zoek raken, en zorgt ervoor dat elke werkplek voldoende karren ter beschikking heeft. 
Na dit traject startte Harol met de toepassing van QRM binnen de productgroep 'knikarmschermen', en rolt die nu verder uit naar andere productgroepen.

Dankzij QRM werden de doorlooptijden gehalveerd, en zijn ze nauwkeurig te voorspellen. Bovendien werd ook het voorraadbeheer positief beïnvloed, aangezien er nu minder eenheden tegelijk in productie zijn. 
Rajan Suri, de bedenker van QRM, toonde zich tijdens een bedrijfsbezoek bijzonder tevreden over de vorderingen die Harol boekte.

Lees meer over de toepassing van QRM bij Harol in dit artikel, verschenen in Industrie, Technisch & Management.

Een tweede artikel "Harol verwelkomt QRM op de productievloer" verscheen bij Value Chain Management.

Meer info over Harol op hun website

Harol