Ga voor succesvolle digitale diensten, dankzij onze recepten!

"Stop met software bouwen. Ontwikkel digitale diensten." dat is het uitgangspunt van ons kookboek met recepten, waarmee bedrijven succesvol een digitale business kunnen opzetten. Wat mag u zoal verwachten in het boek? We geven u hier alvast een 'proevertje'.

Vijf aandachtspunten om digitale producten succesvol naar de markt te brengen:

  1. Marketing, sales en support zijn vandaag uitdagingen van de ontwikkelaar. Bekijk uw digitale dienst holistisch: één gestroomlijnde machine die gebruikers aantrekt, onboard, servicet en behoudt.
  2. (Real-time) analytics laten toe om haarfijn te weten welke gebruikers verknocht geraken aan uw service en wie dreigt af te haken. Mature digitale services gebruiken deze analytics om in real-time de relatie met hun gebruikers uit te diepen.
  3. Om succesvol digitale diensten uit te rollen, hebben bedrijven vandaag drie profielen nodig: aan het hoofd een product manager die de stem van de gebruiker vertegenwoordigt. Een CTO die de technische realisatie overschouwt, het technische team bouwt en aanmoedigt om zo lean mogelijk een effectieve tech-stack uit te bouwen. Tot slot een growth hacker, die focust op het aantrekken en onboarden van het juiste type gebruikers.
  4. Koken kost geld. Vertaal uw groeiscenario(s) in de nood en beschikbaarheid van cash over twee jaar. Volg de hartslag van uw onderneming, doe de juiste dingen in elke groeifase. Schaal niet te vroeg, dat is een verspilling van geld en tijd. Maar leer ook de basismechanismen van de business kennen. Ken de kost en de opbrengst van een nieuwe gebruiker en monitor zijn ROI.
  5. Breng de risico’s en hun mogelijke legale gevolgen in kaart. Giet de relatie met de gebruikers in een 'service level agreement' (of SLA) en controleer of deze aansluit op de SLA’s van uw leveranciers. Map de mogelijke risico’s op het vlak van intellectuele eigendomsrechten en van algemene of business data en persoonsgebonden data. Gebruik een beveiligde infrastructuur. 

Het boek is geschreven door twee medewerkers van het digitaal team van Sirris, Peter Verhasselt en Nick Boucart, en is het resultaat van 10 jaar werk voor en met Belgische bedrijven. Het is opgebouwd rond casestudies en best practices relevant voor een Belgische of Europese context.

'Hyperscale and Microcare. The Digital Business Cookbook' is ondertussen uit. Bestel het hier!

 

Tags: