Evolutie van de AM-waardeketen

Uit een studie blijkt dat bedrijven duidelijk de voordelen van additive manufacturing inzien bij de transformatie van hun toeleveringsketen, maar er zijn nog steeds uitdagingen. Fedex integreert nu AM in zijn aanbod. Bovendien ontstaan er steeds meer partnerschappen om hardware en software te integreren in volledigere ecosystemen.

Perspectieven van AM voor de ondernemingen

De vooruitzichten voor 3D-printen zijn buitengewoon positief. Bedrijven zien steeds meer de potentiële voordelen van deze technologie en hoe deze hun toeleveringsketen kan transformeren. Het bureau Jabil komt na een recent onderzoek tot de conclusie dat:

  • 81 procent van de ondernemingen vandaag gebruik maakt van 3D-printing. 
  • 63 procent verklaren dat zij het huidig gebruik in de komende jaren meer dan willen verdubbelen.
  • 91 procent gelooft dat 3D-printing een verandering zal teweeg brengen in de werkwijze van de onderneming.
  • 93 procent het gebruik van 3D-printing verwacht uit te breiden naar de productie van componenten in de komende jaren.

De bestaande oplossingen staan echter nog voor een aantal uitdagingen. 96 procent van de actoren verklaren dat ze daaraan het hoofd moeten bieden.

Lees meer op Techniline.