'Cybersafe from Belgium' als kwaliteitsmerk voor technologische sector?

01 maart 2021
Annanda Rath

'Cybersafe from Belgium', het zou een nieuw sterk keurmerk kunnen worden voor digitale producten ontwikkeld in ons land. Cybersecurity is meer dan een kost, het is een opportuniteit die onze bedrijven nu kunnen grijpen. Ook - of zeker - kmo’s en startups. Ook u!

In veel bedrijven wordt cybersecurity als een kost gezien. Denk maar aan het beveiligen van servers, data en netwerken, het opleiden van medewerkers in cyberveiliger handelen en de inspanningen om nieuwe digitale producten veiliger te ontwikkelen. De kost om een bedrijf goed te beveiligen loopt vaak op. Hackers dagen dan ook continu bedrijfssystemen uit. 

Domino-effect

Bij bedrijven die zijn aangevallen zien we meestal een cascade aan foute procedures. Alarmen gingen niet af, of ze werden niet opgemerkt of gehoord. Technologie bleek niet in staat om indringers te detecteren. Software was niet up-to-date, systemen niet goed ontworpen, enzovoort.

Omdat bedrijven zich in hun supply chain aan elkaar koppelen, treft één cyberincident vaak een hele keten van bedrijven. Als we over één bedrijf in het nieuws horen, mag je er van op aan dat er honderden andere organisaties getroffen zijn. Bovendien worden bedrijven meerdere keren gehackt. Vooral kmo’s investeren al weinig in cybersecurity en voeren ook na een hacking niet de nodige verbeteringen in.

Laaghangend fruit

Toch is bescherming mogelijk: u kunt zich vandaag sterker wapenen met relatief weinig middelen, er is nog veel laaghangend fruit. Wanneer u de basiszaken oplossen, staat u al een heel eind verder. Het gaat om mensen, processen en technologie, eerder dan technologie gedreven investeringen. Veel van deze zaken kosten geen geld, wel moeite. Bedrijven moeten inspanningen op lange termijn leveren, continu. Als we daarbij zien hoe de technologie gunstig evolueert, met de groeiende voordelen, kost het relatief weinig om te investeren in cybersecurity.

Bedrijven zien cybersecurity als een kost, maar dat is het dus niet. Het is een enabler.

Kost wordt troef

Dankzij volgehouden inspanningen en focus kunnen Belgische bedrijven zich op termijn zelfs onderscheiden van hun internationale concurrenten: we hebben de opportuniteit om onze cybersecurity meer in de etalage te zetten als een sales enabler. Als bedrijven zeggen dat ze cybersecurity hoog in het vaandel dragen, wordt dit een troef. Er zijn in Vlaanderen zeer veel startups en scale-ups die digitale producten maken. Deze worden door tal van ondernemingen ingezet. Als je met een cybersecurity-zwakheid zit, heeft het een hefboomeffect. Maar stel nu dat u het tegenovergestelde aanbiedt: ‘Cybersafe from Belgium’, naar analogie met ‘Made in Belgium’.

We zijn er in geslaagd om onze Belgische productiebedrijven weer competitief te maken, het dichtbij kunnen produceren wordt steeds belangrijker. Met de erkenning Factory of the Future moedigen we bedrijven aan om volop in te zetten om een wendbaar en futureproof bedrijf te worden, dat producten met een hogere toegevoegde waarde oplevert. Datzelfde kan rond cybersecurity .

Verhoog uw cyberveiligheid in 30 stappen

Met de masterclass 'Cyberveilig in 30 stappen' bieden we u in vier sessies en met individuele begeleiding 30 haalbare en onmiddellijk toepasbare stappen waarmee u de cyberveiligheid in uw bedrijf naar een aanzienlijk hoger niveau kunt tillen.

Dit artikel is gebaseerd op een uitgebreid interview dat eerder verschenen is op digitaletoekomst.be, uitgegeven door VLAIO.

Deze masterclass is een van de initiatieven van Agoria en Sirris in het kader van het Vlaio Industriepartnership voor bedrijven die meer inzicht willen in het ontwerpen, het implementeren en het delen van best practices voor de uitbouw van een digitale business.

 

#industriepartnerschap #sterkondernemen

 

Contactpersoon Agoria: Patrick Coomans, tel. +32 2 706 84 05, patrick.coomans@agoria.be

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be