Combinatie van composiet en staal mogelijk dankzij inlassen in lichte structuren

Hyconnect ontwikkelt halffabricaten op basis van hybride textielsoorten waarmee composieten op stalen structuren kunnen worden gelast. De scheepsbouwsector komt als eerste in aanmerking voor de toepassing ervan.

Heel wat schepen worden nog in staal gebouwd, al zijn composietmaterialen aan een opmars bezig. Om de structuren lichter te maken en de twee materialen optimaal te benutten, heeft de Duitse start-up Hyconnect, een spin-off van CMT, het R&D-centrum voor de scheepsbouwsector, een assemblageprocedé ontwikkeld dat compatibel is met de lastechnieken die op de scheepswerven worden toegepast. Opzet is composietpanelen op stalen structuren te assembleren om schepen lichter te maken en zodoende hun uitstoot te verminderen.

Een loutere lijmverbinding is niet compatibel met de nodige certificeringen voor de veiligheid op zee, te meer daar de voorschriften voor goede werkmethodes bij het lijmen moeilijk toe te passen zijn in ateliers waar metalen platen worden gelast en gesneden.

In samenwerking met het Duitse Fritz Moll Textilwerke, heeft CMT het project FAUSST (Joint Standard Fiber and Steel Standard) ontwikkeld, een assemblageprocedé op basis van een hybride, gebreid weefsel dat 100 procent glasvezels en 100 procent metaalvezels combineert.

Lees meer op Techniline.