Word zelf architect van uw circulair businessmodel

Ongetwijfeld zal uw bedrijf de komende jaren veel meer doen met circulaire economie. Waarom? Het laat u toe milieubewust te ondernemen, helpt u uw financiële slagkracht te vergroten en innovatie te stimuleren. Slim omgaan met afval is maar een klein deel van het verhaal. Circulair wordt u helemaal door businessmodellen en logistieke systemen te herdenken en door producten te herontwerpen. Sirris en Agoria organiseren een bootcamp om u op weg te helpen!

U gelooft in circulair ondernemen en heeft al een idee, maar wat is dat idee waard? Hoe gaat u na welke toegevoegde waarde het eerste idee met zich mee kan brengen? Hoe kunt u uittesten of uw idee werkt in de realiteit en of het de markt zou kunnen veroveren? Waar moet u vervolgens op letten bij het omzetten van een goed en gevalideerd idee in een succesvolle nieuwe activiteit? En wat zal die nieuwe activiteit dan betekenen voor uw organisatie en voor de waardeketen waarin u opereert? 

U komt het te weten tijdens de residentiële bootcampBusiness Modelling for your Circular Economy ideas’ die Sirris en Agoria organiseren op 22 en 23 maart. U krijgt er niet alleen een antwoord op bovenstaande vragen, dankzij de interactieve en ‘learning-by-doing’ aanpak met individuele oefeningen, groepsdiscussies en een hands-on toolkit die speciaal voor deze bootcamp werd ontwikkeld en die methodologieën voor ‘business modelling’ en voor circulair ondernemen samenbrengt, wordt u zelf de architect van uw toekomstig circulair businessmodel.

‘From Idea to Impact’

In minder dan twee dagen gaat u van een pril circulaire-economie-idee naar:

  • Een gedocumenteerd ‘Circulair Business Model Canvas’. U brengt uw businessplan overzichtelijk in kaart met negen bouwstenen. Daarin beschrijft u onder andere het verdienmodel, de toegevoegde waarde, klanten, relaties en leveranciers.
  • Een set concrete validatiestappen en een analyse van risico’s en hoe deze te beheren.
  • Een duidelijk inzicht in hoe uw businessmodel interageert met dat van andere stakeholders in uw (nieuwe) waardeketen en hoe dit verder te benutten.
  • Een impactvolle pitch om een draagvlak te verkrijgen bij zowel de interne als externe stakeholders.

Inhoud bootcamp

  • Een intensief begeleid traject in vier stappen (clarify - identify – fortify – defy) dat u tot een uitgewerkt circulair businessmodel brengt.
  • Een hands-on toolkit om uw eigen circulair businessmodel te visualiseren en verder uit te bouwen (gebaseerd op de laatste inzichten van Alex Osterwald, Steve Blank, MIT, …).
  • Een whitepaper die u – aan de hand van cases – uitlegt hoe circulaire economie te implementeren in uw bedrijf.
  • Twee posters met daarop uw eigen specifieke resultaten: een ingevuld ‘Circulair Business Model Canvas’ en een uitgetekende waardeketen.
  • Geordende actielijst voor uw case gebaseerd op systemen, teams , knelpunten en hun oplossingsrichting.

De bootcamp zal in het Engels plaatsvinden, onder de intensieve begeleiding van ervaring coaches van Agoria en Sirris. De bootcamp vindt plaats op 22 maart (09.30-21.00) en 23 maart (9.00-13.00), en kost 1.000 euro per persoon. Om het maximum uit de workshop te halen is het aangeraden met twee personen deel te nemen - iemand met een business development achtergrond en iemand met kennis van de technische specificiteit van uw product en processen.

Interesse in deze unieke tweedaagse? Schrijf u in door een e-mail te sturen naar helen.versluys@agoria.be. Wees er snel bij! Om een optimale interactie en begeleiding te garanderen is het aantal plaatsen beperkt.