Webcast : Vóór je een merk gebruikt, ga je beter na of je niet te laat bent!

Wil je tijd en geld besparen? Ga dan vroegtijdig na of niemand al een merk heeft gedeponeerd dat op het jouwe lijkt. Sirris toont je hoe je de database TMview moet gebruiken om de gewenste informatie te vinden.

Als je een merk wil registreren, moet je eerst controleren of je wel degelijk de eerste bent die dat wil doen. Het is sterk aanbevolen om uit te zoeken welke oudere merken of ‘anterioriteiten’ er zijn alvorens je de procedure start om je merk te deponeren of je het merk begint te gebruiken. Beter nog: doe dat vóór je je definitieve keuze maakt of je logo gaat finetunen. 

Een merk moet nl. voldoen aan de beschikbaarheidsvereiste: een identiek of vergelijkbaar merkteken mag niet eerder door iemand zijn geregistreerd voor hetzelfde territorium en voor vergelijkbare producten of diensten. Als je je daarvan in een vroeg stadium vergewist, bespaar je tijd én geld. 

Hoe pak je het aan? Het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO) en de nationale merkenbureaus stellen gratis een online opzoekingsinstrument ter beschikking : de databank TMview.

De Octrooicel van Sirris legt uit hoe deze tool te gebruiken en er de gewenste informatie uit te distilleren:

 

 

Klik hier voor meer informatie over de IP-diensten van Sirris.