Stillemans geeft meubelprofielen speciale touch

Stillemans Profiles nv begon in 1928 als producent van loodprofielen, om zich een vijftal decennia geleden te specialiseren in thermoplastische productie. Vandaag exporteert het bedrijf wereldwijd 3.000 verschillende soorten profielen, voornamelijk pvc. Op zoek naar een meerwaarde op een concurrentiële markt, kwam Stillemans uit bij gevoelscoatings.     

De uitdaging: esthetische meerwaarde   

In een markt overspoeld met Aziatische producten van vaak bedenkelijk allooi, profileert Stillemans zich als een baken van kwaliteit. Het Zellikse bedrijf is voortdurend op zoek naar manieren om zich van concurrenten te onderscheiden. Bovendien wilde de profielenfabrikant graag andere markten aanboren, zoals de medische sector en de bouw, en mee op de kar springen van nieuwe productietechnologieën. Innovatie in de afwerking van zijn pvc-profielen drong zich op. Tijdens een brainstormsessie met Sirris werd de uitdaging op scherp gesteld: hoe kon Stillemans een esthetische meerwaarde geven aan zijn meubelprofielen? 

De oplossing: gevoelscoatings

Tot voor kort voelden Stillemans’ pvc-meubelprofielen nog duidelijk aan als kunststof. Met een gevoelscoating zou het oppervlak zachter, warmer of meer zijdeachtig aanvoelen. Ook een antisliplaag of lederen touch bood nieuwe mogelijkheden voor meubelbeslag, voor de binnenbekleding van auto’s of beschermhoezen van tablets. Samen met Sirris onderzocht Stillemans een aantal technieken om gevoelscoatings aan te brengen via uitharding onder uv-belichting, thermische uitharding of uitharding op kamertemperatuur.  

  

Het resultaat: vlotte implementatie

Via het testtraject met Sirris kon Stillemans kennismaken met een brede waaier aan mogelijkheden in het gebruik van gevoelscoatings. De uv-uithardingstechniek bleek het makkelijkst te implementeren. Groot voordeel is dat coatings daardoor snel kunnen uitharden. 

Dankzij de kennisopbouw rond coatingtechnologie kon Stillemans een innovatief product op de markt brengen. De door Sirris ontwikkelde demo’s hielpen meteen om strategische klanten te overtuigen. Stillemans voorziet dankzij de nieuwe soft touch coating-profielen een stijging van zijn marktpotentieel met 5 à 10%.  

 

 

Tags: