Schokgolf maakt automotor compacter en efficiënter

Wat de Wave Disk Generator het potentieel geeft om een revolutie te ontketenen, is het gebruik van schokgolftechnologie om het brandstofverbruik efficiënter te maken. Terwijl een klassieke automotor tot slechts 33 procent van de beschikbare brandstof gebruikt voor voortstuwing, claimen de onderzoekers een rendement van 60 procent. Een dergelijke verbetering kan zich vertalen in een reductie in CO2-uitstoot van maar liefst 90 procent en een rijafstand van meer dan 800 km.

De Wave Disk Generator is ontwikkeld door Amerikaanse wetenschappers aan Michigan State University (MSU) en bestaat momenteel al als prototype. In tegenstelling tot de zware en uit de kluiten gewassen verbrandingsmotor, heeft de generator het formaat van een kookpot, minder bewegende delen en hij heeft geen behoefte aan transmissiesystemen, koeling, uitlaatregeling, ... Hierdoor wordt het mogelijk (hybride elektrische) wagens te bouwen die meer dan 20 procent lichter zijn en veel minder onderhoud vereisen, wat de totale kostprijs met zo'n 30 procent kan doen dalen.

Lees meer op Techniline.