Het INPROVOL-project rond betrouwbaarheid van elektronica is recent beëindigd. De softwaretools, richtlijnen en methodologie die in dit kader werden verwezenlijkt, kunt u nu leren kennen dankzij een disseminatie-initiatief die de projectpartners organiseren.

Beeldvorming is het visualiseren van een object. In een specifieke spectraalband helpt het om specifieke aspecten van een object te visualiseren die anders onzichtbaar zijn voor het menselijk oog. Spectroscopie legt informatie vast over specifieke aspecten van een object zonder visualisatie. Beeldvormende spectroscopie brengt het potentieel van beeldvorming én spectroscopie samen.

Haelvoet is een producent van meubelen voor zorginstellingen. Met een slim en geconnecteerd bed wil dit bedrijf de veiligheid en het comfort van patiënten verbeteren en de zorg efficiënter maken. Onlangs werd hun innovatie aan het grote publiek voorgesteld. Hoe heeft Haelvoet de ontwikkeling aangepakt?

Om de productkwaliteit te garanderen en snel te kunnen ingrijpen op het productieproces indien nodig, is het wenselijk om continu productparameters, die een kwantitatieve maat zijn voor de kwaliteit, te meten. In het spectrum van elektromagnetische golven zijn er tal van mogelijkheden om in het productieproces zelf snel, non-destructief en meestal ook contactloos product- en materiaalparameters te meten.

In Industrie 4.0 staat de uitwisseling van informatie tussen machines en bovenliggende systemen centraal. Geconnecteerde machines en verregaande digitalisatie zorgen er voor dat maakbedrijven hun productielijnen meer flexibel, veilig en autonoom kunnen laten produceren. Voor machinebouwers bieden geconnecteerde machines potentieel tot het uitbouwen van digitaal ondersteunde diensten.

Met het SensInFood-project is Sirris samen met Flanders' FOOD op pad om de noden rond sensoren in de voedingsindustrie te begrijpen. We verkennen nieuwe technieken en geavanceerde sensortechnologieën, zoals hyperspectraalbeeldvorming, om zo efficiëntie, kwaliteit en veiligheid in de voedingsindustrie te verbeteren.

In een snel evoluerende en geconnecteerde wereld zijn er voor productbouwers heel wat opportuniteiten om waarde te creëren met slimme geconnecteerde producten. Ook al stelt het hen voor een aantal nieuwe uitdagingen, dergelijke innovaties zijn ook binnen het bereik van kmo’s die zich op voor hen minder bekend terrein begeven.

Het slim en geconnecteerd maken van zijn product biedt een productbouwer een brede waaier aan nieuwe mogelijkheden om waarde te creëren, maar dit stelt hem ook voor een heleboel keuzes. Octrooien bevatten uiterst waardevolle informatie die hem helpt om onderbouwde keuzes te maken bij het slim maken van zijn product. De combinatie met andere bronnen van economische informatie, zoals de 1 Million Club, kan de resultaten van een octrooistudie nog versterken.