Heel wat bedrijven die fysieke producten bouwen zijn zich meer en meer bewust van het potentieel van slimme(re) producten en het internet-of-things, en bekijken wat dit voor hun product en bedrijf kan betekenen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Hyperspectrale beeldvormingssystemen (HSI) waren gedurende een groot deel van de voorbije drie decennia sinds de ontwikkeling ervan samengesteld uit diverse volumineuze componenten. De voorbije paar jaar zijn deze systemen in die mate in grootte en gewicht afgenomen dat kleinere, draagbare en lichte camera’s voor onbemande luchtvaartuigen courant zijn geworden.

Hyperspectrale beeldvorming (HSI) is een passieve, niet-invasieve techniek die gereflecteerd licht detecteert. HSI combineert de hoogspectrale informatie van de camera met artificiële-intelligentiesoftware om eigenschappen in de ruimtelijke beelden te analyseren en te detecteren. Dankzij het potentieel van deze beeldvorming blijven de toepassingsmogelijkheden ervan almaar toenemen.

Heel wat bedrijven die hun producten slim en geconnecteerd willen maken, zijn op zoek naar de juiste ontwikkelaanpak. Een gouden handleiding bestaat niet. Sirris heeft samen met Fraunhofer IEM en met de steun van VLAIO een collectief onderzoeksproject AddSmart opgezet om een concrete aanpak uit te werken die bedrijven op weg helpt bij de conceptuele ontwikkeling van hun slim geconnecteerd product.

Recent publiceerde Sirris ter afsluiting van het WatSlim-project een wegwijzer rond slimme geconnecteerde producten in de vorm van een e-book. Deze wegwijzer komt tegemoet aan de vragen en noden waarmee productbouwers kampen tijdens de ontwikkeling van dergelijke producten.

Bent u een kmo en werkt u innovatieve oplossingen uit voor de voedingsindustrie? Dan komt u misschien wel in aanmerking voor financiële steun die het S3Food-project geeft voor innovatieve projecten rond smart sensor systems.

​Slimme geconnecteerde producten zijn niet meer weg te denken. Heel wat bedrijven die fysieke producten bouwen, stellen zich dan ook - terecht - de vraag of slimme geconnecteerde producten ook hun toekomst zijn, en of en wanneer ze zelf stappen moeten zetten. Waarom is samenwerken essentieel? En wat met product management en risicobeheersing?

Slimme geconnecteerde producten zijn niet meer weg te denken. Heel wat bedrijven die fysieke producten bouwen, stellen zich dan ook - terecht - de vraag of slimme geconnecteerde producten ook hun toekomst zijn, en of en wanneer ze zelf stappen moeten zetten. Niet investeren lijkt riskant, maar fout investeren is dat natuurlijk ook.

Er zijn steeds meer slimme geconnecteerde producten om ons heen en steeds meer technologie is beschikbaar op de markt om slimme internet-of-things (IoT)-oplossingen te realiseren. Heel wat bedrijven die fysieke producten bouwen, vragen zich af of en wanneer ze welke stappen moeten zetten. Ze zien zich geconfronteerd met tal van uitdagingen als toegevoegde waarde creëren en het uitdenken van een aantrekkelijk waardevoorstel.

We zien steeds meer slimme geconnecteerde producten om ons heen en er is steeds meer technologie beschikbaar op de markt om slimme internet-of-things (IoT)-oplossingen te realiseren. Heel wat bedrijven die fysieke producten bouwen, vragen zich af of en wanneer ze stappen moeten zetten.