Markt van aerogels evolueert

De markt van de aerogels wordt zo veelzijdig en rendabel dat hij eindelijk tot ontwikkeling komt.

Aerogels zijn zeer lichte en poreuze materialen die uit een verbonden, nanogestructureerd netwerk bestaan. Ze werden al in de jaren 1930 ontdekt, maar zijn nu pas rijp voor gebruik. Omwille van hun kostprijs konden tot nu toe slechts een handvol industriesectoren van hun unieke eigenschappen genieten. Marktleider Aspen Aerogel heeft de voorbije tien jaar ruim 280 miljoen dollar verloren. Maar eindelijk duikt nu een meer gediversifieerde en rendabele markt op. 

Een aerogel van siliciumdioxide heeft een uitstekend thermisch isolatievermogen (λ = 15-25 mW/m.K), wat ervoor gezorgd heeft dat de composiet-isolatiepanelen en -matrassen als eerste op de markt zijn gekomen; ze worden door gelvorming op een skelet van diverse vezels gevormd. Dit is momenteel de belangrijkste toepassing en zal dat ook de volgende jaren blijven. 

De hoge prijs van de materialen is slechts verantwoord als de toepassingen tegelijk ook thermische eigenschappen met andere kenmerken vereisen, zoals een geringe dichtheid, hydrofobiciteit, weerstand, elektrische of akoestische isolatie. De olie- en gassector verbruikt bijvoorbeeld meer dan 65 procent van de aerogels, omdat men op zoek is naar hoge isolatie-eigenschappen en een grote weerstand aan extreme temperaturen, eigenschappen die klassieke materialen als polyurethaanschuim, minerale wol, perliet of schuimglas niet hebben. 

Lees meer op Techniline.