In het kader van het event 'Optimising Wind Farms In Cold Climates' dat op 17 en 18 oktober plaatsvond in Antwerpen, mocht OWI-Lab een delegatie uit de windindustrie verwelkomen. Het event focust zowel op de commerciële als op de technische complexiteiten die een belemmering vormen voor de werking van windmolenparken. Deze laatste kon perfect gedemonstreerd worden in de klimaatkamer van het OWI-Lab.

extreme weather, climate chamber

Net zoals mens en dier dienen machines tegen (te) lage temperaturen beschermd te worden. Voertuigen in het bijzonder hebben hieronder enorm te lijden. Sinds kort bestaat er een oplossing die leidt tot een vermindering van de uitstoot en brandstofkost, minder slijtage en onderhoud, en meer comfort voor de bestuurder.

Windturbines kunnen zelfs in het meest extreme winterweer elektriciteit produceren. Tenminste als ze voldoende weerbaar gemaakt zijn. Ontwerpers van motoren en turbines kunnen daarvoor rekenen op onze uitgebreide expertise om deze ook in extreme klimaten te laten renderen.

Vorig jaar werd nogmaals geïnvesteerd in de testinfrastructuur van het OWI-Lab, om zo de windindustrie te ondersteunen met functionele testmogelijkheden voor elektrische machines, alsof deze in een bestaande windturbine waren geïnstalleerd. CG Power Systems was een van de eersten om er testen uit te voeren.

Fotovoltaïsche zonneparken moeten net zoals windturbines betrouwbaar en veilig kunnen werken tijdens hun gehele levensduur, en dit in alle klimaten ter wereld. Daarom heeft OWI-Lab uitgebreide klimatologische testen uitgevoerd op multi-MW vermogenselektronica (omvormers) voor de markt in de sector zonne-energie.

Onderzoekers van de Nederlandse Technische Universiteit van Delft hebben voor hun R&D rond de ontwikkeling van een nieuwe ontvriestechniek testen met ijsvorming en lage temperaturen uitgevoerd in de klimaatkamer van het OWI-Lab. Deze testen zullen hen verder helpen in hun ontwikkeling van een ontvriestechniek op basis van ns-DBD-plasma-actuatoren.

Wanneer het echt begint te winteren en de temperaturen dalen, krijgt de wegenwacht in onze gebieden het vaak drukker. Motoren en onderdelen van auto's hebben immers te lijden onder de koude temperatuur en durven het daardoor soms te begeven. Dit is echter peanuts vergeleken met wat machines en voertuigen in extreme klimaten te maken krijgen. Hoe pakt men dit aan?