Geen kippenvel op uw machines

extreme weather, climate chamber

Net zoals mens en dier dienen machines tegen (te) lage temperaturen beschermd te worden. Voertuigen in het bijzonder hebben hieronder enorm te lijden. Sinds kort bestaat er een oplossing die leidt tot een vermindering van de uitstoot en brandstofkost, minder slijtage en onderhoud, en meer comfort voor de bestuurder.

Bij lage temperaturen is een effectieve bescherming tegen onderkoeling cruciaal voor vele diersoorten, inclusief de mens. Evolutie zorgde voor verschillende strategieën en reflexen die onderkoeling tegengaan, zoals kippenvel, rillingen of tandengeklapper.

Ook machines kunnen nadelige effecten van (extreem) koude temperaturen ondervinden. Vooral een koudstart - het opstarten van een afgekoelde machine na een periode van stilstand bij lage temperaturen - kan voor problemen zorgen: de machine start niet op of er treedt verhoogde degradatie van bepaalde componenten op. Vaak is dit dan te wijten aan veranderde materiaaleigenschappen bij lagere temperaturen: verminderde batterijcapaciteit, verhoogde viscositeit van smeermiddelen, bevriezing van bepaalde vloeistoffen zoals koelmiddelen, verhoogde brosheid van gietstukken, verminderde elasticiteit van dichtingsmaterialen, ... Anderzijds kunnen er ook differentiële thermische uitzettingen optreden, omwille van verschillende thermische uitzettingscoëfficiënten of omwille van een transiënte temperatuurverdeling. Hierdoor kunnen bepaalde functionele toleranties beïnvloed worden, zodat relatieve bewegende onderdelen meer gaan klemmen of hun speling juist te groot wordt.

Kits tegen koude


(Bron: http://www.miningmagazine.com

Een heel eenvoudige strategie om dergelijke problemen te beperken bij machines aangedreven door een verbrandingsmotor, is ze bij lage temperaturen gewoon door te laten draaien, zelfs als ze niet gebruikt worden. Natuurlijk is dit niet ideaal op gebied van milieu-impact, noch voor brandstofverbruik en -kost. Het moet dus beter kunnen.

Hiervan was ook Terex, de fabrikant van onder meer off-highway trucks, overtuigd. De standaard versie van hun trucks kan zonder meer gebruikt worden tot temperaturen van -18 °C. In vele locaties en toepassingen zakt de temperatuur echter regelmatig nog lager. Denk maar aan de winters van Canada, Rusland of Scandinavië. Voor deze toepassingen ontwikkelde Terex een 'Winter kit' (tot -25 °C) en een 'Arctic kit' (tot -40 °C). Naast de keuze van specifieke materialen (olie, dichtingsmaterialen,...) bevatten deze kits ook start-stopsystemen en een motoronafhankelijk verwarmingstoestel.

Deze zogenaamde 'thermo-heater' wordt geactiveerd van zodra de motor uitgezet wordt bij lage temperaturen. De koelvloeistof van de motor wordt naar deze thermo-heater geleid en circuleert warmte naar de kritische componenten en de bestuurderscabine. Op deze manier wordt de truck vertrekkensklaar gehouden, en dit aan een fractie van het stationaire brandstofgebruik. Dit leidt niet alleen tot een vermindering van de uitstoot en brandstofkost (tot 90 procent reductie), het verlaagt ook de slijtage en het onderhoud van de truck, en verhoogt het comfort van de truckbestuurder. Terex biedt deze kits nu aan voor nieuwe trucks en als retrofit, nadat ze deze kits eerst uitvoerig getest en gevalideerd hebben, onder meer in de klimaatkamer van het OWI-Lab.

Over de samenwerking van Terex met OWI-Lab kunt u hier meer lezen.

(Bron foto bovenaan : http://www.aggbusiness.com)