Doorlooptijdverkorting door precisiebewerking

Sirris en KU Leuven hebben een alternatieve manier ontwikkeld om prototype tandwielen te fabriceren door middel van vijfassig frezen. Zo kan een verkorting van de doorlooptijd van precisiecomponenten worden bereikt, wat voordelen biedt voor heel wat sectoren, waaronder de auto-industrie.

Afgelopen juni vond in het Duitse Chemnitz het internationale congres rond high performance cutting plaats. Dit congres wordt tweejaarlijks georganiseerd door de CIRP (Collège International pour la Recherche en Productique). Sirris was hier ook aanwezig met twee presentaties. We gaan hier dieper in op een van die twee, namelijk de verkorting van de doorlooptijd van precisiecomponenten door middel van vijfassig frezen.

Voor veel componenten is het belangrijk dat men al in de ontwikkelingsfase de prestaties kan testen, om dan eventueel nog ontwerpaanpassingen te doen, alvorens men naar de finale versie kan gaan. Dit gebeurt door middel van prototypes. Voor fabrikanten van aandrijflijnen in de automobielsector zijn deze prototypes van groot belang, aangezien zij steeds striktere eisen inzake akoestische emissies moeten naleven. Dit is zeer moeilijk te simuleren of berekenen, en dus is veelvuldig testen noodzakelijk, wat prototypes vereist. De klassieke manier om deze tandwielen te maken - afwikkelen met een slijpgereedschap - is zeer tijdrovend.

Lees meer op Techniline.