De manier waarop mensen software gebruiken en kopen is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Het beslissingsproces is verschoven van de koper naar de gebruiker. Deze strategie wordt productgedreven groei genoemd (product-led growth, PLG) en laat bedrijven toe snel en op een kapitaalefficiënte manier te schalen.

De digitale economie wordt gedreven door hyperscale and microcare. Het is cruciaal om schaalbare online diensten aan te bieden die op een gebruiksvriendelijke manier taken overnemen van consumenten en/of business-gebruikers. We vroegen ons af hoe beslissingsnemers hiernaar kijken en spraken met Nadja Desmet, oprichtster van Socialemediaburo.be en Someflex en verkozen tot 'West-Vlaamse beloftevolle kmo van het jaar'.

Op 11 december vindt de conferentie 'Cloud Product Management', georganiseerd door EEBIC, plaats in Anderlecht. Het event buigt zich over hoe digitaal productmanagement vandaag kan ingevuld worden. Sirris-expert Nick Boucart zal er een presentatie geven.

Hyperscale en Microcare zijn de belangrijkste drivers van de digitale economie. Centraal staan schaalbare online diensten die op een klantgerichte manier de job-to-be-done van consumenten of businessgebruikers invullen. Hoe kijken beslissingsnemers hiernaar? We vroegen het aan Stijn Vanorbeek, succesvol Belgisch ondernemer, nu in de VS.

Het gebrek aan toegang tot klantgegevens mag niet worden gezien als een probleem dat alleen de productfabrikanten treft. Vooral voor klanten leidt dit tot een aantal financiële complicaties, zoals een reactief in plaats van een proactief onderhoud, geen toegang tot toekomstige/nieuwe productoptimalisaties en het ontbreken van diensten op maat. Het InsightProducts-project helpt bedrijven hun product- en dienstenaanbod te optimaliseren via het verzamelen en gebruiken van kwalitatieve productgegevens met het oog op digitale servitisatie.

Hyperscale en Microcare zijn de belangrijkste drivers van de digitale economie. Centraal staan schaalbare online diensten die op een klantgerichte manier de job-to-be-done van consumenten of businessgebruikers invullen. Hoe kijken beslissingsnemers hiernaar? We vroegen het aan Guy Van Wijmeersch, Director Innovation & Design Thinking bij Barco.

Hyperscale en Microcare zijn de belangrijkste drivers van de digitale economie. Centraal staan schaalbare online diensten die op een klantgerichte manier de job-to-be-done van consumenten of businessgebruikers invullen. Hoe kijken beslissingsnemers hiernaar? We vroegen het aan Philippe De Backer, federaal minister van Digitale Agenda, Telecom & Post.

Het verdienmodel van digitale servitisatie, waarbij fysieke producten verrijkt worden met digitale diensten, biedt productbouwers een waaier aan nieuwe mogelijkheden, maar komt ook met nieuwe uitdagingen. Sirris organiseert een inspiratieworkshop om bedrijven die fysieke producten bouwen en de stap naar slimme, geconnecteerde producten overwegen, een overzicht te bieden van het wat en waarom van digitale servitisatie en hen op weg te zetten om hieraan te beginnen. Voertaal van deze workshop is Engels.

Overweegt uw bedrijf om zijn aanbod aan te vullen met of om te vormen naar een digitale dienst? Wilt u beter begrijpen wat zoiets concreet inhoudt? Dan is de opleiding 'Agoria Academy: How to build a Digital Business' op 4 juni u op het lijf geschreven. De docenten zijn ervaren experts die het voorbije decennium meer dan 400 digitale ondernemingen begeleidden.

Op het vakevenement Advanced Engineering dat plaatsvindt op 22 en 23 mei zal Sirris een eigen lezingenprogramma organiseren, waarbij het vier verschillende presentaties brengt over verschillende topics die binnen onze expertisedomeinen liggen, onder de titel 'Future-proved products are light, smart and micro, to be achieved with advanced engineering methods'.