CES 2017 - Een blik op de toekomst!

Op de vakbeurs CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas, stippelen 4000 exposanten de toekomst uit, van start-ups tot multinationals.

Als er één beurs is die een tip van de sluier licht over wat de toekomst in petto heeft, is het wel de jaarlijks terugkerende Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. De consumentenelektronicamarkt weegt in de Verenigde Staten alleen al ruim $ 292 miljard; het is dus niet verwonderlijk dat ondernemingen van overal ter wereld alles uit de kast halen om de meest innoverende smartphone, de grootste televisie en de slimste wagen voor te stellen.

Ook dit jaar tekenen zich duidelijke trends af.

  • De groei van de virtual reality-markt bedraagt naar schatting 79% in termen van apparaten en 43% in termen van inkomsten, voor een totaal dat op $ 660 miljoen wordt geraamd.
  • De markt van de drones is aan een snelle en forse opmars bezig, met een verwachte groei van 40% in termen van apparaten en inkomsten, voor een totale waarde van $ 1,5 miljard.
  • De domoticamarkt is vandaag helemaal rijp; de stijging van de vraag wordt op 60% geraamd, voor een totale waarde van $ 3,5 miljard.
  • De virtual assistants doen hun intrede, met een verwachte groei van naar schatting meer dan 50%, voor een totale omzet van $ 600 miljoen.

Voor de 50e verjaardag van de beurs, hebben CES en de 4000 exposanten het zware geschut bovengehaald; zowel de start-ups (die nog nooit zo talrijk aanwezig waren) als de grote groepen (Samsung, LG, Sony,…) stellen hun laatste nieuwe concepten en innovaties voor op immens grote stands.

En net wat die innovaties betreft, kent de trend van het Internet der Dingen (IoT) een ware explosie, in alle domeinen. Ook de grote multinationals stellen verbonden producten voor op alle fronten, van de slimme borstel bij l'Oréal tot de connected bar bij Pernod-Ricard. Een massale en ongeremde trend, al kan men zich soms vragen stellen bij het nut van het product.

Slimme borstel van l’Oréal

Connected bar van Pernod-Ricard

Slimme waterkoker

Op CES kan men het geringste object in zijn intelligente versie aantreffen. Van de halsband voor honden tot de bakpan.

In die race naar 'slimme’ objecten nemen bepaalde markten duidelijk het voortouw, met aan de kop de segmenten van de gezondheid en de sport. Alles wat beweegt, groeit, verwarmt of zich verplaatst, wordt gemeten.

Sensor voor spierinspanning

Sleep Number 360 Smart Bed: de hardheid wordt aangepast via een artificial intelligence-algoritme

Bloomlife monitort de zwangerschap. Start-up opgericht door een Luikenaar, in San Francisco

Mio Global PAI converteert de dagelijkse gezondheid in gepersonaliseerde cijfers

De markt van de robotica en de personal assistants is eindelijk betaalbaar geworden; als deze trend zich doortrekt, zou iedereen over enkele jaren over een huishoudrobot kunnen beschikken die helpt bij het schoonmaken, het opruimen of het koken.

Robotstofzuiger van Panasonic

Robot van LG die je herkent en met je praat

Door al die innovaties worden uiteraard permanent miljarden gegevens gegenereerd die alsmaar makkelijker via platforms, algoritmes en wiskundige modellen worden geïntegreerd. Binnenkort krijg je op je trans-Atlantische vlucht automatisch je favoriete espresso voorgeschoteld, zonder dat je ook maar iets moet vragen.

In een volgend artikel zullen we de markt van de virtual reality, de drones en de personal assistants onder de loep nemen. 

Share