Steeds meer bedrijven evolueren naar het aanbieden van software- en data-gebaseerde diensten. Maar hoe begint u daaraan? Met welke elementen moet u rekening houden? Hoe zet u uw idee voor een digitale dienst om tot een concrete oplossing? En wat is de impact van een digitale business op de verschillende facetten van uw onderneming?

Steeds meer bedrijven evolueren naar het aanbieden van software- en data-gebaseerde diensten. Maar hoe daaraan beginnen? Met welke elementen moet worden rekening gehouden? Hoe zet u uw idee voor een digitale dienst om tot een concrete oplossing? En wat is de impact van een digitale business op de verschillende facetten van uw onderneming? Ga voor onze ondersteuning in groep!

Overweegt uw bedrijf om zijn aanbod aan te vullen met of om te vormen naar een digitale dienst? Wilt u beter begrijpen wat zoiets concreet inhoudt? Dan is de opleiding 'Agoria Academy: How to build a Digital Business' op 4 juni u op het lijf geschreven. De docenten zijn ervaren experts die het voorbije decennium meer dan 400 digitale ondernemingen begeleidden.

Kijken we verder dan de hype van de blockchain in de financiële wereld, dan stellen we vast dat het ook in andere domeinen zijn potentieel aan het bewijzen is. Vanaf 29 april organiseert Sirris een reeks masterclasses en individuele coachingsessies over de blockchain voor de maakindustrie, van inzicht tot plan.

Tijdens de vijfde editie van de Factory of the Future Awards ontvingen tien bedrijven de titel van Factory of the Future, de prijs van Sirris en Agoria voor de bedrijven die er het best in slagen om de technologieën van de toekomst te verzoenen met werk op maat van mens en milieu. Een van de winnaars is Mirion Technologies, producent van detectoren voor de identificatie van nucleaire straling.

Wie een disruptieve business wil beginnen door producten als (schaalbare) diensten aan te bieden, maakt best eerst enkele overwegingen en past zijn aanpak aan. De manier waarop startups te werk gaan, is hierbij een aangewezen leidraad.

De inzichten verkregen uit de data afkomstig van slimme producten/machines kunnen een circulaire bedrijfsstrategie ondersteunen. Waar dit nu vaak nog voorbehouden is voor dure apparatuur, wordt komt het alsmaar meer binnen bereik voor een breed scala aan producten. Hierbij onze tips om zelf aan de slag te gaan, op basis van de ervaringen die onze bedrijven deelden in het kader van Circular Economy Connect & Circular Bytes.

Tot aan Circular Economy Day Belgium op 21 november delen wij met u de sleutelinzichten uit Circular Economy Connect, het lerend netwerk opgestart door Sirris en Agoria. Dit in de vorm van een aantal ‘long reads’, elk geïllustreerd met sprekende Belgische cases.

Digitale bedrijven gebruiken een aantal businessmodellen, zoals het marketplace-model of het advertentiemodel. In een bijeenkomst op 7 mei bekijken we waarom het subscriptiemodel één van de meest gebruikte modellen is. U leert wat dit model inhoudt en hoe het zich verhoudt tot de andere gangbare modellen.

Een aantal metrieken vormen de ruggengraat van het financiële model van een digitale business. Deze monitoren de efficiëntie en de impact van verbeteracties bij het streven naar een schaalbare en klantgerichte dienst. Op 19 april gaan we hier dieper op in tijdens de editie van de Agoria Academy 'How to build a Digital Business'.