Biobakkerij De Trog bekijkt bestellingen door slimme bril

02 augustus 2017
Case
Bart Verlinden

Om zowel de tijdsdruk als de foutenmarge bij het orderpicken te verlagen, koos Biobakkerij De Trog uit Ieper ervoor om met smartglasses te gaan werken. De lage instapkosten, de minimale impact op de bestaande bedrijfsprocessen en de snelle return gaven uiteindelijk de doorslag. Met behulp van de slimme brillen ligt het aantal fouten bij het klaarzetten van bestellingen nu 66 procent lager en is de ‘tijd per drop’ met 25  procent verminderd.

Bij Biobakkerij De Trog gaan traditie en hightech hand in hand. Als eerste (en voorlopig enige) bedrijf in ons land ging het aan de slag met smartglasses. Dit in nauwe samenwerking met Innovatiecentrum West-Vlaanderen. De intelligente M100-brillen zijn een nieuwe ontwikkeling van het Amerikaanse bedrijf Vuzix, geïnspireerd op de Google Glass-hype.

Met hun minicomputerscherm hebben de brillen het grote voordeel dat orderpickers de handen vrij hebben bij hun werk. In plaats van te werken met papieren lijsten of alles met de hand in te scannen, zien ze in hun ooghoek het aantal benodigde items verschijnen, door met de bril naar een speciale code te kijken. Ze zien meteen ook wat de volgende pickinglocatie is, waar ze opnieuw direct de bijhorende informatie krijgen. De toepassing waarmee De Trog werkt, heet ‘smartpick’ en is een Belgische uitvinding.

 

 

Kijk mee door de bril van een ‘smartpicker’ 

Van smartphone naar bril

De smartpick-toepassing is een ontwikkeling van Dirk Matheussen, een consultant die voor De Trog bedrijfsprocessen optimaliseert. Andere bedrijven kunnen intussen ook met zijn slimme bestelapplicatie aan de slag. De combinatie van speerpunttechnologie (smart glasses, augmented reality en cloud computing) maakt dat de oplossing direct toepasbaar is, zonder investering in infrastructuur. Bovendien heeft de technologie een lage leercurve.

In het distributiecentrum van De Trog maakt het personeel al sinds januari dit jaar bestellingen klaar met behulp van de brillen. In 2013 testten de medewerkers ook al een smartphone-toepassing uit om bestellingen te sorteren via het inscannen van QR-codes. Die werkwijze, die Dirk Matheussen in nauwe samenwerking met de pickers ontwikkelde, had één groot nadeel: ze liet niet toe om handenvrij te werken. De zoektocht naar een betere oplossing ging door.

Android-applicatie op maat

Toen Vuzix in december 2013 de M100 SmartGlasses lanceerde, waren slechts minieme aanpassingen nodig, want zowel de smartphone als de brillen draaien op Android. Hoewel het smartpick-systeem op de Vuzix-bril is ontwikkeld op maat van de producten en het magazijn van De Trog, is het ook perfect bruikbaar in andere orderpickingomgevingen. Dankzij de visuele feedback van de applicatie ligt de foutenmarge bij De Trog twee derde lager, terwijl bestellingen  tot 30 procent sneller klaar zijn.

Meer info en filmpjes vindt u op www.smartpick.be. Ook het artikel in De Tijd biedt u een blik achter de schermen.

Benieuwd of de smartpick-applicatie ook uw orderpickingproces vlotter zal doen verlopen? Kom het systeem testen bij Sirris in Diepenbeek! Neem voor een afspraak contact op met Bart Verlinden, tel. +32 498 91 93 07.

Auteurs

Heb je een vraag?

Stuur ze naar innovation@sirris.be