Additive manufacturing, het speelveld van de digiproneurs

Digitale ondernemers heersen al enkele jaren over de ondernemerswereld. Met hun software, apps, online diensten en andere digitale tools hebben ze de afgelopen jaren de wereld veroverd. Maar… het hoogtepunt is stilaan voorbij. Ondertussen staat er al een nieuwe generatie succesvolle ondernemers klaar, die we 'digiproneurs' kunnen noemen. Dit omdat ze opportuniteiten uit de digitale wereld, zoals additive manufacturing, gebruiken om snel en lean tastbare, fysieke producten op de markt te brengen.

Zo'n 90 procent van de Belgische bedrijven die vandaag begeleid worden door incubatoren, heeft gekozen voor een online en/of software-based business model. Het probleem daarbij is dat consumenten intussen gewend zijn om dergelijke diensten gratis te krijgen. Bijgevolg zijn de marges in deze sector sterk onder druk komen te staan.

Vandaag is er met additive manufacturing, één van de speerpunten van de digiproneurs, een technologie beschikbaar die ondernemers de mogelijkheid biedt om een snel schaalbare en stabiele onderneming op te starten, waarbij het ondernemersrisico beperkt blijft.

Lean produceren met additive manufacturing

Digiproneurs kunnen met additive manufacturing volledig lean aan de slag. Zo is er heel wat freeware, onder meer van Tinkercad, Autocad en Google, beschikbaar, waardoor er geen dure licenties te betalen zijn. Bovendien zijn investeringen in eigen printers niet nodig, omdat de productie uitbesteed kan worden aan externe service providers of platformen zoals 3D Hubs. Tot slot kan de verkoop ook zonder integratie van een complexe online shop in de eigen website. Ook hiervoor bestaan tal van platformen, waaronder Etsy.

De vele toepassingen van additive manufacturing

Los van de freeware en externe platformen, biedt additive manufacturing op zich belangrijke voordelen om een succesvolle business uit te werken. Deze technologie biedt ondernemers de mogelijkheid om snel een product op maat uit te werken. Ze kunnen snel een oplossing bieden voor specifieke problemen of vragen uit de markt, of beschikbare data omzetten in potentieel succesvolle producten.

Het speelveld is bovendien bijzonder ruim: van basisproducten met een eenvoudige vormgeving, tot complexe, hoogtechnologische ‘smart’ producten waar software en hardware elkaar ontmoeten, en alles daar tussenin: slimme consumer goods, (reserve)onderdelen voor industrieel gebruik, medische toepassingen, add-on oplossingen voor bestaande consumentenproducten, educatieve tools, de lijst is werkelijk eindeloos. Sterker nog: de kans is groot dat wat morgen de meest baanbrekende toepassingen van additive manufacturing zijn, vandaag nog niet eens in deze lijst voorkomen. Net zoals twintig jaar geleden niemand de impact van Google of Facebook had kunnen voorspellen.

De voordelen

Feit is dat digiproneurs dankzij additive manufacturing heel wat voordelen kunnen verzilveren:

  • Geen grote investeringen nodig (matrijzen, minimale afname, stock, shipping, …).
  • Uitermate korte time-to-market mogelijkheid (van idee tot afgewerkt product kan binnen dagen of weken, tegenover maanden of jaren bij traditionele productie).
  • Het is mogelijk om snel verbeteringen aan te brengen en nieuwe features te introduceren.
  • On-demand printmogelijkheid, dus geen stock nodig.
  • Dankzij het on-demand principe kunnen de producten eenvoudig worden aangepast (specifieke kleur, extra functionaliteiten, …) aan de wensen van de klant.
  • Doordat het product volledig op zijn wensen kan afgestemd worden, zal de klant bereid zijn hiervoor een hogere prijs te betalen.
  • Bovendien zal de klant er geen moeite mee hebben om het product vooraf te betalen. Op die manier worden cashflow problemen vermeden, wat de kans op het uitbouwen van een succesvolle buisiness sterk vergroot.

Wilt u als digiproneur de wereld veroveren? Dan komen deze 10 tips zeker van pas!

 

(Foto bovenaan: © https://www.nrml.com/)