5 financiële businessmodellen op maat van elk web- en softwarebedrijf

Een positieve cashflow is onontbeerlijk voor elk bedrijf dat duurzaam wil groeien. Ook voor softwarebedrijven – van SaaS-providers tot web- en appbouwers – is financiële ademruimte essentieel. Om die ondernemingen meer inzicht te geven in cashflowmechanismen, ontwikkelde Omar Mohout, Senior Advisor bij Sirris, vijf praktische bedrijfsmodellen.

Een kosten- en inkomstenstructuur op maat van elk type softwarebedrijf, dat is de opzet van Omar’s Financial Business Models for Software & Web Service Companies. De methodologie beschrijft vijf modellen – Pay Now, Later, Never, Soon en Pay First – waarvan de eerste drie al in presentatievorm op SlideShare zijn gepubliceerd.

Een kort overzicht: 

Softwarebedrijven die het Pay Now-model hanteren, ontwikkelen software, verkopen die en verdienen zo hun investeringskosten terug. In dit model worden de klanten ‘gebootstrapped’: door de software aan te kopen, bezorgen ze de ontwikkelaar de financiële middelen om zijn instapkosten op te vangen. Nadeel? Door een lange verkoopcyclus en illegale downloads mislopen deze ondernemingen al eens opbrengsten.   

Het Pay Later-model is typisch voor SaaS-bedrijven. Klanten betalen pas na een gebruiksperiode voor de dienstverlening, terwijl de providers blijven investeren om de recentste softwareversies aan te bieden. Hoe sneller het bedrijf groeit, hoe meer investeringen en hoe negatiever de cashflow kan uitvallen. Het bedrijf financiert zijn eigen instapkosten en wordt hier dus zelf gebootstrapped!  

 

Bij Pay Never is de dienstverlening altijd gratis. Vaak brengt advertising de nodige inkomsten binnen. Bedrijven die dit model hanteren, moeten wel zeer groot worden om te overleven. Denk maar aan zoekmachines zoals Google of sociale netwerksites als Facebook en Twitter. In het Pay Never-model zorgen investeerders voor de financiële middelen om het bedrijf op te starten.  

Het Pay Soon-model steunt dan weer op de ‘verkoop’ van manuren. Denk bijvoorbeeld aan de werkwijze van adviseurs of consultancybedrijven die software op maat ontwikkelen en elk werkuur factureren. Doorgaans financiert een bancaire instelling de overbruggingskosten van het bedrijf.  

Voor een positieve cashflow is Pay First het interessantste model. Bedrijven die deze strategie toepassen, leveren een product of dienst pas af nadat de klant heeft betaald. Een bedrijf als Amazon toont het mogelijke succes van dit model met verve aan. Bij Pay First financiert de klant noch het bedrijf de kosten, maar is het de leverancier die wordt gebootstrapped.

Opgepikt door SlideShare

De bedrijfsmodellen kunnen alvast op heel wat bijval rekenen. Zo zette SlideShare de presentatie over het Pay Never-model onlangs in de spotlights op zijn homepage.

 

Bovendien werden alle presentaties samen al meer dan 6.500 keer online bekeken.

Ook de reacties bleven niet uit:

“Het Pay Never-model is de weg die we moeten inslaan.” (Wigoh)
“Zeker de moeite waard om intern na te gaan hoe we dit model kunnen implementeren.” (Motosmarty) 

Wil u de vijf kostenmodellen voor softwarebedrijven meer in detail ontdekken? Neem dan zeker een kijkje op deze SlideShare-pagina van Omar Mohout. Binnenkort kan u daar ook de presentaties over Pay Soon en Pay First terugvinden.