Circular economy

Het verder verbeteren van bedrijfsactiviteiten, nastreven van stabiele inkomsten en tegelijk bijdragen aan een duurzamere wereld blijft een uitdaging. Vertalen van de concepten van de circulaire economie naar concrete acties vereist inspelen op de toegenomen complexiteit als gevolg van veranderende productontwerpen, wijzigen business modellen, opzetten van nieuwe partnerschappen, aanpakken van nieuwe juridische of contractuele uitdagingen, creëren van interne betrokkenheid, opzetten van strategische allianties, ... Sirris helpt deze barrières te overwinnen, de kansen te grijpen en de risico's die de ontwikkeling van een circulaire economie met zich meebrengt, geleidelijk te verminderen.

Lessons learned rond economisch en duurzaam afval- en materialenbeheer

Het AFVALorisatie-project, dat zo veel mogelijk maakbedrijven minder materialen wil laten verbruiken, hun nevenstromen beter valoriseren, materiaalkringlopen sluiten, liep in december 2020 ten einde. De afgelopen twee jaar en half deelden we op regelmatige basis informatie over en in het kader van dit project. We brachten heel wat tips & tricks, tools, praktische info en kennis bij elkaar op een brede schaal van domeinen..

De vele contacten met bedrijven, kennisinstellingen, federaties, beheerorganismen, overheden, … hebben ons geleerd dat bijna iedereen zich erg bewust is van de noodzaak om zuinig met de grondstoffen om te springen. Anderzijds zijn veel maakbedrijven op zoek naar eenvoudige korte-termijnacties die zinvol zijn en die ook rendabel zijn. Niet alle bedrijven vinden deze. De meest bedrijven die wel tot concrete actie komen, starten met optimalisatie. Sommigen starten met afvalpreventie, beter sorteren, selectiever inkopen, … In al deze gevallen starten de bedrijven daar waar ze zelf en op korte termijn het verschil kunnen maken.

De tien lessen die we uit het AFVALorisatie-project konden trekken, vind u op onze blog.

Vanuit deze lessen zetten we ondersteuningsinitiatieven op om bedrijven zo effectief mogelijk vooruit helpen met focus op concrete haalbare stappen en waarbij zij maximaal van andere bedrijven kan leren.

Bekijk op de projectpagina alle resultaten die we hebben behaald!

Cesar Tool helpt maakbedrijven de bomen door het circulaire bos te zien

Circulaire economie is vandaag alomtegenwoordig. Voor maakbedrijven blijft het nog vaak zoeken in dit overweldigende aanbod welke kansen voor hen het meest waardevol zijn om te exploreren. Een nieuwe tool genaamd Cesar helpt deze bedrijven bij het maken van zinvolle en haalbare keuzes op korte termijn. Dit door verworven kennis, inzichten en beproefde methoden breed toegankelijk te maken.

Waarom deze tool gebruiken?

Bij het opzetten en uitbouwen van activiteiten gericht op circulair ondernemen in uw bedrijf komen inherent heel wat vragen en onzekerheden naar boven. Veel van die vragen werden ook al door andere bedrijven gesteld, onderzocht of opgelost. Omdat niemand het warm water opnieuw wil uitvinden, willen we met deze tool de verworven kennis, inzichten en beproefde methoden breed toegankelijk maken. In deze tool krijgt u antwoorden en advies voor oplossingen op tal van vragen.

De Cesar Tool is bestemd voor alle organisaties die een impact hebben op een fysiek product. Zowel bedrijven die circulaire economie willen exploreren als bedrijven die al heel wat stappen gezet hebben, krijgen tips & tricks op maat van hun noden.

Met steun van Vlaio via het AFVALorisatie-project en in samenwerking met Agoria en OVAM.

Promo video

Kom meer te weten over de Cesar tool

Nieuwe whitepaper helpt bedrijven bij start naar circulaire economie

De circulaire economie is één van de grootste gamechangers voor de technologische industrie vandaag. Elke onderneming in de technologische sector, los van grootte of activiteit, kan voordeel halen uit een circulaire aanpak.

Terwijl de voorlopers al enige tijd op deze troeven inzetten, blijft een groot aantal bedrijven toch nog met heel wat vragen zitten. Ze zien tal van opportuniteiten, maar weten niet altijd hoe en waar te beginnen of welke kansen het meest zinvol zijn om te benutten.

De whitepaper ‘Circulaire economie: hoe starten als bedrijf?’ vertaalt het concept circulaire economie in doelgerichte actiedomeinen en laat succesvolle bedrijfscases aan bod komen. Vanuit een waardenketenperspectief hebben we tien actiedomeinen geïdentificeerd waarmee de technologische bedrijven concreet aan de slag kunnen gaan. Verder beschrijft dit werk hoe Sirris en Agoria u kunnen ondersteunen en sluit het aan bij de Cesar-tool.

De whitepaper kan gratis worden gedownload.