4.0 Made Real

Sirris bouwt eigen 4.0 Made Real Pilot Factory voor maakindustrie

Productielijnen moeten sneller, nauwkeuriger en flexibeler zijn om in te spelen op de steeds veranderende vraag. Industrie 4.0 wordt voorgesteld als dé oplossing, maar wat omvat dit eigenlijk en hoe kunnen bedrijven er voordeel uit halen? Wat Industrie 4.0 in de praktijk juist betekent, is voor veel bedrijven nog onvoldoende bekend. Daarom bouwde Sirris een jaar lang aan haar 4.0 Made Real Pilot Factory om het concept 'Industrie 4.0' concreet te maken via negen digitale bouwblokken.

In deze 4.0 Made Real Pilot Factory worden innovatieve productietechnologieën gecombineerd met slimme, digitale oplossingen: integratie van 3D-printen, cobotpolijsten, lasertextureren, een innovatieve data-architectuur, eID, geconnecteerde machines, transparante werkvloer, geïntegreerde kwaliteitscontrole en digitale operatorondersteuning.

Gedigitaliseerde productielijnen voor gepersonaliseerde producten

De pilootfabriek koppelt virtueel twee Sirris-sites, namelijk die in Hasselt en die in Luik. Hierbij wordt een klant-leverancier-relatie opgezet, net zoals dit de dagelijkse realiteit is bij en voor veel maakbedrijven. De site in Hasselt bouwde Sirris om tot een digitale productielijn, waarin de 3D-geprinte onderdelen uit Luik aankomen. In deze reële industriële omgevingen komen alle mogelijke aspecten aan bod waarmee ook maakbedrijven in de praktijk te maken krijgen. De site in Luik onderzoekt hoe bedrijven al hun productie- en controledata kunnen verzamelen en opslaan tijdens het hele productieproces met behulp van een digitaal productpaspoort.

“Aan de hand van de productie van een gepersonaliseerd horloge tonen we in onze fabriek de mogelijkheden van technologische innovatie voor een volledige productieketen. De technologieën die daarbij aan bod komen, zijn nu ook digitaal geïntegreerd en geconnecteerd.”

Peter Ten Haaf, Program Manager Precision Manufacturing

"Alle data rond herkomst, bewaring, bulkmateriaal, elke processtap, proces- en materiaalstabiliteit willen we capteren en registreren. Deze informatie gaat met het product mee doorheen de keten."

Olivier Rigo, Team Leader Additive Manufacturing

Op 7 november onthulden we onze 4.0 Made Real-infrastructuur en zetten deze open voor de maakindustrie. De inhuldiging kon rekenen op niet minder dan 250 geïnteresseerde bezoekers uit de industrie. Al onze experts stonden klaar om productiebedrijven in België bij te staan bij hun eerste of volgende stappen richting Industrie 4.0.