Scaling of digital companies

Digitaal kookboek leidt bedrijven naar succesvolle digital business

"Stop met software bouwen. Ontwikkel digitale diensten," dat is het uitgangspunt van ons 'kookboek' met recepten, waarmee bedrijven succesvol een digitale business kunnen opzetten.

Dankzij open source, de cloud en API's was het nog nooit zo eenvoudig om softwareproducten te ontwikkelen en beschikbaar te stellen voor een breed publiek. De concurrentie is bijgevolg bikkelhard en de prijzen staan onder druk. Het klassieke recept van gewoon wat functionaliteiten toe te voegen aan bestaande softwareproducten, werkt niet meer. Het nieuwe boek ‘Hyperscale and Microcare, The Digital Business Cookbook’ gaat dieper in op de absolute voorwaarden voor succesvolle softwareproducten. Het idee is dat men beter zou stoppen met het ontwikkelen van software en in plaats daarvan digitale diensten zou moeten ontwikkelen die de concepten van hyperscale en microcare aan elkaar koppelen: de capaciteit om een hechte relatie tot stand te brengen met elkeen van uw duizenden gebruikers.

In dit boek bespreken we de competenties en processen die nodig zijn om dergelijke digitale diensten uit te bouwen. We focussen op de assets die bedrijven dienen te ontwikkelen en die een belangrijke invloed zullen hebben op de waardebepaling. Dit wordt verduidelijkt aan de hand van praktische tips en concrete voorbeelden.

Een kleinere sprong van start-up naar scale-up

Via het project Scaleup.Vlaanderen biedt Sirris, in samenwerking met Agoria, scale-ups - digitale productbedrijven die product/markt-fit hebben en willen doorgroeien - een lerend netwerk, individuele coaching en workshops, ondermeer rond  thema's als The art of Scaling, Funding, Internationalisation, Pricing en Digital Product Management.

Tijdens de twee jaar waarin het project al loopt, konden we 60 scale-ups begeleidden; 80 procent van de scale-ups wisten hun vooraf opgestelde KPI's te behalen. De aanpak van Scaleup.vlaanderen wordt door de deelnemers quasi unaniem positief bevonden.

Drie bedrijven gaan voor data-gedreven productmanagement

Sirris bracht in het kader van het O&O-project Flex4Apps drie gedreven Belgische bedrijven samen, die data wilden inzetten in hun dienstverlening en gewonnen waren voor data-gedreven productmanagement: Survey Anyplace, Inventive Designers en DataStories.