Sirris zet bedrijven op weg naar slimme, geconnecteerde producten

Dankzij de integratie van ICT, elektronica en low-cost sensoren kunnen producten vandaag al verregaand interageren met hun omgeving. Bovendien laat het gebruik van dergelijke slimme technologieën toe om bestaande producten nieuwe en meer eigenschappen mee te geven. Er bestaat dan ook weinig twijfel: slimme, geconnecteerde producten zijn de toekomst. Bedrijven die dat potentieel al vroeg willen benutten, konden ook het voorbije jaar bij Sirris terecht.

“Door de verregaande ontwikkelingen op het vlak van intelligentie en connectiviteit kunnen bestaande producten verrijkt worden met nieuwe eigenschappen.”

Projecten in 2016

Mechatronics 4.0

In dit traject, dat sinds 2014 loopt, bundelt Sirris de krachten met partners Flanders Make en imec. Het doel: de integratie van slimme technologieën bij Vlaamse kmo’s in de maakindustrie versnellen. De activiteiten focussen op vijf domeinen: low-cost sensoren, draadloze sensornetwerken, low-cost hardware en controllers, condition monitoring en visiegebaseerde toepassingen. Via masterclasses, cases en publicaties hielpen we kmo’s aan bruikbare expertise en inspirerende best practices. Lees meer over de case bij EcoNation of onze masterclass over Internet of Things in industriële toepassingen.

iCity (onderzoek en innovatie binnen IT)

Samen met de ULB en VUB lanceerden we iCity: een onderzoeks- en innovatieproject om de R&D-capaciteiten op het vlak van IT in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest te versterken. Het voorbije jaar bouwden we aan een nieuw innovatielab, waar de integratie van hardware en software in slimme toepassingen onderzocht zal worden. In het kader van dit project ontwikkelden we ook de demonstratierobot Roomba, die aantoont hoe digitale diensten aan een bestaand product gekoppeld kunnen worden.

Huidige projecten

Mechatronics 4.0

In 2017 zetten we ons traject met imec en Flanders Make verder en voorzien we nieuwe masterclasses en cases rond de eerder vermelde focusthema’s.

iCity

Dit jaar gaat ons innovatielab officieel open en werken we aan een nieuwe demonstrator.